Nosal, warto dzielić się swoimi pasjami. Tatry XIX


Nosal, warto dzielić się swoimi pasjami. 

Tatry XIX.


Przez lata brałem Synów w góry, nawet w warunkach zimowych gdy mieli po kilka lat. Na szczęście żona toleruje nasze męskie wyprawy. Obawiałem się czy będą potem sami chcieli chodzić, po tym jak zafundowałem im twarde zimowe wyprawy od Gorców, poprzez Beskidy do Tatr Wysokich. Czułem lęk, że nie pójdą w moje ślady szukając adrenaliny. Cieszę się, że poszli w moje ślady, tak jak ja w ślady mojego Taty, który mnie zabierał w góry.

Co ma do tego Nosal?

Nosal (1200 m n.p.m.) to dla mnie jedna z ciekawszych gór widokowych, owszem niska. 

Jest Nosal na tyle przystojny, że to rekompensuje jego niski wzrost… Wznosi się malowniczo nad Doliną Bystrej, szczególnie na tle kultowego wypasu w Kuźnicach u jego podnóża.

Co za widok gdy trafiam na porę dojenia…

Nosal z krową i dojeniem lub inaczej dojenie przed Nosalem:) Widać jak kształt góry odpowiada nazwie. fot. Piotr Wujec



Wielokrotnie na Nosala wchodziłem, za każdym razem czując podziw dla widoków z tej góry. 

Widok na Krokiew (1378 m n.p.m.), na jej północnych stokach jest skocznia. fot. Piotr Wujec


Ostatni raz byłem na nim z Synami w warunkach zimowych w 2016 r. 
Nie jest to trudne, acz jest na nim bardzo ślisko i trzeba uważać!

Nosal AD 2016. fot. Piotr Wujec

Polecam na niego wyprawę bardzo rano, tak aby w sezonie (maj-wrzesień) być na szczycie przed 8 rano. Po tej godzinie są tam prawdziwe „korki”. 


Podchodząc rano już widzę pierwszych ludzi na szczycie Nosala. fot. Piotr Wujec AD 2018



Po godz. 10 gdy słońce się przesunie w kierunku zachodnim, widok na południe i zachód jest mniej wyrazisty niż ten poniżej z rana.  
We wrześniu 2018 r. trafiłem tam przed 8 rano na świetną pogodę, był piękny widok .... na główną grań Tatr 



fot. Piotr Wujec



... jak i na Dolinę Bystrej.

Widok z Nosala na Dol. Bystrej. fot. Piotr Wujec AD 2018


Wspinając się mijam szereg ładnych form skalnych.

Formy skalne na Nosalu. fot. Piotr Wujec
fot. Piotr Wujec AD 2018
Widok na Zakopane podczas podejścia na Nosal. fot. Piotr Wujec


Warto podejść od Zakopanego ….


Podejście od Zakopanego, od Dol. Bystrej. fot. Piotr Wujec

...a zejść w kierunku Doliny Olczyskiej, którą już opisałem na moim blogu.

fot. Piotr Wujec AD 2018



Wracając do dzieci


Mój starszy syn w tym roku pojechał do Zakopanego z kolegami. Zamiast tylko ubijać śnieg na Krupówkach, kilka razy poszedł w góry, w tym sam. 
Rozumiem Jego, też cenię sobie samotne marszruty.  

Podczas samotnej wyprawy na Nosal jadł na szczycie, na wzór naszych rodzinnych wypraw.  
 Nic tak bardzo nie smakuje jak posiłek w górach po marszu w zimnie…

Zrobił Syn takie ładne zdjęcia, ku mojej radości je dostałem!

Nosal AD 2019. fot. Sebastian Wujec


Nosal AD 2019 fot. Sebastian Wujec


Młodszy też ostro chodzi.

Wniosek jest prosty dla ojców. 

Warto poświęcać dzieciom czas, zabierając je na wyprawy. Jak się chce i poświęci temu czas, to można w nich zaszczepić swoje pasje. 


Najpierw ciągnąłem ich na sankach lub wnosiłem na plecach, potem maszerowali przede mną jako kilkuletni chłopcy...


... dźwigając na Turbacz swój ekwipunek...


...co roku roku w rok, a nawet kilka razy w roku nosili swój ekwipunek, idąc przede mną, z roku na rok ...
... oni rośli, ja nie :)
   
Po wielu wyprawach, w tym zimowych w Gorce, przyszła pora na Tatry... nadal szli przede mną  moich kochani nastolatkowie...
... bywało, że po zimowym marszu w śniegu przez Tatry, jak w 2016 roku,  padali na twarz od starszego... 
... po młodszego, wówczas czułem lek.
Czy będą chodzić po tak ostrych ze mną marszach?
No i chodzą, i super, jestem z nich dumny! 



Jak potem się z radością słucha ich opowieści o górach i ich marszach!


Dziesięć lat temu z moimi dzielnymi Synami po kilkunastogodzinnym marszu w warunkach zimowych przez Beskid Śląski.
Byłem w 2010 roku szczęśliwym 39 latkiem, jak widać i moi kochani synowie są tak jak ja w gorach szczęśliwi. fot. Piotr Wujec


AD 2019 przerwa w marszu przez Góry Teneryfy. Uwielbiam chodzić po górach z Synami. Wspaniale, że im się chce chodzić ze mną. fot. Piotr Wujec




Miłego dnia

Piotr Wujec

Komentarze

  1. Fajne. Tylko czy ktoś to czyta? Dziś każdy goni za groszem...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Zwracam się z prośbą o uważne przeczytanie poniższej informacji.

Na swoim blogu toleruję w komentarzach każdą opinię, jest mi obca poprawność polityczna. Poprawność to zabójczyni wolności .
Czy cenzuruję komentarze?

Nie. Cenzura jest zakazana w Konstytucji RP, a ja cenię sobie wolność słowa i prawo.
Na swoim blogu usuwam jedynie wulgarne komentarze. Proszę unikajmy wulgaryzmów.

Czym jest tolerancja?
Tolerancja to zgoda osoby tolerancyjnej na istnienie w przestrzeni publicznej opinii, ideologii czy tekstów, zupełnie obcych poglądowo takiej osobie tolerancyjnej.
Oznacza to zgodę osoby tolerancyjnej na istnienie i głoszenie poglądów z jakimi się osoba tolerancyjna nie zgadza.

Czym innym od tolerancji jest brak kultury, polegający na ubliżaniu osobom o innych poglądach.

Tak jak pisałem powyżej, ja na swoim blogu toleruję każdą opinię w komentarzu, jest mi obca poprawność polityczna, z jednym ale:
ale nie będę tolerował na moim blogu języka wulgarnego.

Podsumowując.
Informuję o możliwości zaniechania publikacji na swoim blogu komentarzy o treści wulgarnej.

Najczęściej czytane. EN. The most read posts on my blog.