WZT-2 polskie konstrukcje 4
WZT-2
polskie konstrukcje 4
Wóz Zabezpieczenia Technicznego (WZT-2)
Piotr Wujec
W ramach prezentowania
polskiej myśli technicznej tym razem kilka słów o oryginalnej polskiej
konstrukcji.
Doświadczenia II
Wojny Światowej doprowadziły do wniosku, iż jednym z fundamentów skuteczności związków pancernych jest mobilność. Mobilność jednostek jest uzależniona głównie
od ich sprawności, w tym odpowiedniego
zabezpieczenia technicznego pododdziałów biorących udział w
starciach. Takiemu zabezpieczaniu służą m.in. wozy zabezpieczenia
technicznego (WZT).
Polska
wypracowała własną koncepcję konstrukcji wozów zabezpieczenia
technicznego tworząc ciągniki pancerne rodziny WZT.
WZT-2
Zaprezentowany na
moich zdjęciach WZT-2 jest pojazdem opancerzonym z założenia szybkobieżnym. Ten
wszechstronny pojazd, został skonstruowany przez polskich inżynierów z Gliwic, w
celu zabezpieczenia technicznego czołgów z rodziny T-55/T-55A, a powstawał
na bazie podwozia czołgu T-55.
Warto podkreślić, iż w
1973 roku gdy WZT-2 wszedł do służby WP był on najlepszym w swojej klasie wozem
w Europie, do dziś spełnia wymagania pola walki stawiane przed pojazdami tej klasy
w NATO.
WZT-2, fot. Piotr Wujec AD2017
Polska koncepcja
WZT-2 to pojazd oryginalny
w zakresie konstrukcji, jak i swojej wszechstronności.
WZT-2 ma spełniać szereg
zadań na polu walki, w tym:
1. ewakuacji oraz
udzielania pomocy technicznej uszkodzonym pojazdom gąsienicowym, prędkość WZT-2
podczas holowania pojazdu wynosi do 15 km/h,
2. wykonywania prac
montażowych lub demontażowych z wykorzystaniem posiadanego żurawia, który jest uruchamiany hydraulicznie, ma napęd od silnika czołgu, co pozwala
w warunkach polowych na wymianę wieży czołgu lub lufy,
3. wykonywania prac
ziemnych z użyciem posiadanego spychacza-lemiesza,
4. pomocy jednostkom za pomocą wyciągarki o sile uciągu do 750 kN,
5. napraw z użyciem posiadanej spawarki,
6. niesienia pierwszej
pomocy medycznej załogom wozów bojowych i możliwość ewakuacji z
pola walki do 3 rannych w pozycji leżącej.
WZT-2 fot. Piotr Wujec, AD 2017
Dodać należy, iż jest
też przystosowany, pod warunkiem uprzedniego przygotowania, do pokonywania
przeszkód wodnych po dnie.
Jednostka napędowa
WZT-2 jest wyposażony w silnik W-55W o mocy 441 kW przy 2000 obr./min.
Uzbrojenie
Zaczepne: WKM 12,7 mm (wielkokalibrowego karabinu maszynowego) i/lub
ręczny granatnik przeciwpancerny (np. RPG-7).
Obronne: termiczna aparatura dymotwórczą, układ
ochrony przed bronią masowego rażenia oraz rentgenometr.
WZT-2 fot. Piotr Wujec, AD 2017
Dane techniczne WZT-2:
załoga- 4
żołnierzy,
masa
własna pojazdu - 34 t,
długość
kadłuba- 6,45 m
szerokość
kadłuba- 3,27 m
prześwit-
0,425 m
szerokość
gąsienicy- 0,58m
maksymalna
prędkość jazdy - 50 km/h,
prędkość
podczas holowania uszkodzonego sprzętu 15 km/h,
maksymalny
zasięg jazdy - 465 km,
zdolność
pokonywania przeszkód,
brody o
głębokości - 1,4 m,
ścianki
pionowe o wysokości - 0,8 m,
rowy o
szerokości - 2,7 m.
WZT-2 fot. Piotr Wujec, AD 2017
Podsumowanie
WZT-2 do dziś spełnia wymagania pola walki stawiane
przed pojazdami klasy ARV w NATO, acz w mniejszym zakresie niż lat temu 30.
Może on bowiem ewakuować z pola walki pojazd pancerny o wadze do 40 ton, co na
dzisiejsze warunki (masy czołgów podstawowych) nie jest wystarczające.
Z
drugiej strony w NATO gąsienicowe ciągniki pancerne, w tym wozy zabezpieczenia
technicznego są wykorzystywane dłużej niż pojazdy, na których podwozu powstały,
np. zamieszczony na zdjęciu poniżej niemiecki BPz-2 Bergepanzer dla
czołgów Leopard-1.
Do dziś WZT-2 jest
przydatny, mając możliwość remontowania na polu walki przez drużyny remontowe z
10 BKPanc również czołgów Leopard 2A4.
WZT-2 były produkowane przez nasz polski przemysł, na potrzeby WP oraz na eksport. Nasze WP otrzymało ok 330 WZT-2, kilkadziesiąt z nich nadal służy w linii.
W ramach prezentowania
polskiej myśli technicznej tym razem kilka słów o oryginalnej polskiej
konstrukcji.
Doświadczenia II
Wojny Światowej doprowadziły do wniosku, iż jednym z fundamentów skuteczności związków pancernych jest mobilność. Mobilność jednostek jest uzależniona głównie
od ich sprawności, w tym odpowiedniego
zabezpieczenia technicznego pododdziałów biorących udział w
starciach. Takiemu zabezpieczaniu służą m.in. wozy zabezpieczenia
technicznego (WZT).
Polska
wypracowała własną koncepcję konstrukcji wozów zabezpieczenia
technicznego tworząc ciągniki pancerne rodziny WZT.
Polska koncepcja
WZT-2 to pojazd oryginalny
w zakresie konstrukcji, jak i swojej wszechstronności.
WZT-2 ma spełniać szereg
zadań na polu walki, w tym:
1. ewakuacji oraz
udzielania pomocy technicznej uszkodzonym pojazdom gąsienicowym, prędkość WZT-2
podczas holowania pojazdu wynosi do 15 km/h,
2. wykonywania prac
montażowych lub demontażowych z wykorzystaniem posiadanego żurawia, który jest uruchamiany hydraulicznie, ma napęd od silnika czołgu, co pozwala
w warunkach polowych na wymianę wieży czołgu lub lufy,
3. wykonywania prac
ziemnych z użyciem posiadanego spychacza-lemiesza,
4. pomocy jednostkom za pomocą wyciągarki o sile uciągu do 750 kN,
5. napraw z użyciem posiadanej spawarki,
6. niesienia pierwszej
pomocy medycznej załogom wozów bojowych i możliwość ewakuacji z
pola walki do 3 rannych w pozycji leżącej.
Dodać należy, iż jest
też przystosowany, pod warunkiem uprzedniego przygotowania, do pokonywania
przeszkód wodnych po dnie.
Jednostka napędowa
WZT-2 jest wyposażony w silnik W-55W o mocy 441 kW przy 2000 obr./min.
Uzbrojenie
Zaczepne: WKM 12,7 mm (wielkokalibrowego karabinu maszynowego) i/lub
ręczny granatnik przeciwpancerny (np. RPG-7).
Obronne: termiczna aparatura dymotwórczą, układ ochrony przed bronią masowego rażenia oraz rentgenometr.
Dane techniczne WZT-2:
załoga- 4
żołnierzy,
masa
własna pojazdu - 34 t,
długość
kadłuba- 6,45 m
szerokość
kadłuba- 3,27 m
prześwit-
0,425 m
szerokość
gąsienicy- 0,58m
maksymalna
prędkość jazdy - 50 km/h,
prędkość
podczas holowania uszkodzonego sprzętu 15 km/h,
maksymalny
zasięg jazdy - 465 km,
zdolność
pokonywania przeszkód,
brody o
głębokości - 1,4 m,
ścianki
pionowe o wysokości - 0,8 m,
rowy o
szerokości - 2,7 m.
Podsumowanie
WZT-2 do dziś spełnia wymagania pola walki stawiane przed pojazdami klasy ARV w NATO, acz w mniejszym zakresie niż lat temu 30. Może on bowiem ewakuować z pola walki pojazd pancerny o wadze do 40 ton, co na dzisiejsze warunki (masy czołgów podstawowych) nie jest wystarczające.
Do dziś WZT-2 jest przydatny, mając możliwość remontowania na polu walki przez drużyny remontowe z 10 BKPanc również czołgów Leopard 2A4.
WZT-2 były produkowane przez nasz polski przemysł, na potrzeby WP oraz na eksport. Nasze WP otrzymało ok 330 WZT-2, kilkadziesiąt z nich nadal służy w linii.
BPz-2 Bergepanzer, fot. Piotr Wujec, AD 2016 |
Dziękuję za uwagę.
Piotr Wujec, 22 luty 2018 r.
O autorze: Piotr Wujec - pasjonat łażenia po górach i żagli (sternik jachtowy), miłośnik rodzinnego miasta Warszawy, pasjonat lotnictwa, ukończył Zarządzanie Infrastrukturą Lotniczą na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Prawo Lotnicze na Uczelni Łazarskiego oraz kurs szybowcowy Aeroklubu Warszawskiego.
Zawodowo Piotr Wujec jest prawnikiem, absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego, doktorantem w Instytucie Prawa Upadłościowego i Restrukturyzacyjnego Uczelni Łazarskiego.
Wygląda groźnie. Ciekawa konstrukcja.
OdpowiedzUsuńMega fajne zdjęcia!
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.
OdpowiedzUsuń