WZT-2 polskie konstrukcje 4
WZT-2
polskie konstrukcje 4
Wóz Zabezpieczenia Technicznego (WZT-2)
Piotr Wujec
W ramach prezentowania
polskiej myśli technicznej tym razem kilka słów o oryginalnej polskiej
konstrukcji.
Doświadczenia II
Wojny Światowej doprowadziły do wniosku, iż jednym z fundamentów skuteczności związków pancernych jest mobilność. Mobilność jednostek jest uzależniona głównie
od ich sprawności, w tym odpowiedniego
zabezpieczenia technicznego pododdziałów biorących udział w
starciach. Takiemu zabezpieczaniu służą m.in. wozy zabezpieczenia
technicznego (WZT).
Polska
wypracowała własną koncepcję konstrukcji wozów zabezpieczenia
technicznego tworząc ciągniki pancerne rodziny WZT.
WZT-2
Zaprezentowany na
moich zdjęciach WZT-2 jest pojazdem opancerzonym z założenia szybkobieżnym. Ten
wszechstronny pojazd, został skonstruowany przez polskich inżynierów z Gliwic, w
celu zabezpieczenia technicznego czołgów z rodziny T-55/T-55A, a powstawał
na bazie podwozia czołgu T-55.
Warto podkreślić, iż w
1973 roku gdy WZT-2 wszedł do służby WP był on najlepszym w swojej klasie wozem
w Europie, do dziś spełnia wymagania pola walki stawiane przed pojazdami tej klasy
w NATO.
WZT-2, fot. Piotr Wujec AD2017
Polska koncepcja
WZT-2 to pojazd oryginalny
w zakresie konstrukcji, jak i swojej wszechstronności.
WZT-2 ma spełniać szereg
zadań na polu walki, w tym:
1. ewakuacji oraz
udzielania pomocy technicznej uszkodzonym pojazdom gąsienicowym, prędkość WZT-2
podczas holowania pojazdu wynosi do 15 km/h,
2. wykonywania prac
montażowych lub demontażowych z wykorzystaniem posiadanego żurawia, który jest uruchamiany hydraulicznie, ma napęd od silnika czołgu, co pozwala
w warunkach polowych na wymianę wieży czołgu lub lufy,
3. wykonywania prac
ziemnych z użyciem posiadanego spychacza-lemiesza,
4. pomocy jednostkom za pomocą wyciągarki o sile uciągu do 750 kN,
5. napraw z użyciem posiadanej spawarki,
6. niesienia pierwszej
pomocy medycznej załogom wozów bojowych i możliwość ewakuacji z
pola walki do 3 rannych w pozycji leżącej.
WZT-2 fot. Piotr Wujec, AD 2017
Dodać należy, iż jest
też przystosowany, pod warunkiem uprzedniego przygotowania, do pokonywania
przeszkód wodnych po dnie.
Jednostka napędowa
WZT-2 jest wyposażony w silnik W-55W o mocy 441 kW przy 2000 obr./min.
Uzbrojenie
Zaczepne: WKM 12,7 mm (wielkokalibrowego karabinu maszynowego) i/lub
ręczny granatnik przeciwpancerny (np. RPG-7).
Obronne: termiczna aparatura dymotwórczą, układ
ochrony przed bronią masowego rażenia oraz rentgenometr.
WZT-2 fot. Piotr Wujec, AD 2017
Dane techniczne WZT-2:
załoga- 4
żołnierzy,
masa
własna pojazdu - 34 t,
długość
kadłuba- 6,45 m
szerokość
kadłuba- 3,27 m
prześwit-
0,425 m
szerokość
gąsienicy- 0,58m
maksymalna
prędkość jazdy - 50 km/h,
prędkość
podczas holowania uszkodzonego sprzętu 15 km/h,
maksymalny
zasięg jazdy - 465 km,
zdolność
pokonywania przeszkód,
brody o
głębokości - 1,4 m,
ścianki
pionowe o wysokości - 0,8 m,
rowy o
szerokości - 2,7 m.
WZT-2 fot. Piotr Wujec, AD 2017
Podsumowanie
WZT-2 do dziś spełnia wymagania pola walki stawiane
przed pojazdami klasy ARV w NATO, acz w mniejszym zakresie niż lat temu 30.
Może on bowiem ewakuować z pola walki pojazd pancerny o wadze do 40 ton, co na
dzisiejsze warunki (masy czołgów podstawowych) nie jest wystarczające.
Z
drugiej strony w NATO gąsienicowe ciągniki pancerne, w tym wozy zabezpieczenia
technicznego są wykorzystywane dłużej niż pojazdy, na których podwozu powstały,
np. zamieszczony na zdjęciu poniżej niemiecki BPz-2 Bergepanzer dla
czołgów Leopard-1.
Do dziś WZT-2 jest
przydatny, mając możliwość remontowania na polu walki przez drużyny remontowe z
10 BKPanc również czołgów Leopard 2A4.
WZT-2 były produkowane przez nasz polski przemysł, na potrzeby WP oraz na eksport. Nasze WP otrzymało ok 330 WZT-2, kilkadziesiąt z nich nadal służy w linii.
Polska koncepcja
WZT-2 jest wyposażony w silnik W-55W o mocy 441 kW przy 2000 obr./min.
Obronne: termiczna aparatura dymotwórczą, układ ochrony przed bronią masowego rażenia oraz rentgenometr.
Podsumowanie
WZT-2 do dziś spełnia wymagania pola walki stawiane przed pojazdami klasy ARV w NATO, acz w mniejszym zakresie niż lat temu 30. Może on bowiem ewakuować z pola walki pojazd pancerny o wadze do 40 ton, co na dzisiejsze warunki (masy czołgów podstawowych) nie jest wystarczające.
Do dziś WZT-2 jest przydatny, mając możliwość remontowania na polu walki przez drużyny remontowe z 10 BKPanc również czołgów Leopard 2A4.
WZT-2 były produkowane przez nasz polski przemysł, na potrzeby WP oraz na eksport. Nasze WP otrzymało ok 330 WZT-2, kilkadziesiąt z nich nadal służy w linii.
BPz-2 Bergepanzer, fot. Piotr Wujec, AD 2016 |
Wygląda groźnie. Ciekawa konstrukcja.
OdpowiedzUsuńMega fajne zdjęcia!
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy artykuł. Jestem pod wielkim wrażeniem.
OdpowiedzUsuń