CPK to nie tylko lotnisko. Część 1.
CPK to nie tylko lotnisko.
Część 1.
CPK to nie tylko lotnisko. fot. Piotr Wujec. |
Miałem przyjemność odbyć w zeszłym tygodniu szereg spotkań z samorządami w ramach projektu
„CPK to nie tylko lotnisko”.
Zainwestowałem (swój czas i pieniądze) przejechałem setki kilometrów poznając wielu ciekawych ludzi. Więcej o moim projekcie można przeczytać tutaj:
Spis treści:
Wprowadzenie
Cel wyprawy
Inwestycja - jej blaski i cienie
Poważne dylematy
Zdefiniować problemy i o nich otwarcie mówić
Podsumowanie
Wprowadzenie
Najpierw w moich wpisach skupie się na obszarze planowanej budowy linii kolejowej nr 56, czyli na odcinku „Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec”, cytując informację ze strony internetowej CPK (stan na 21 luty 2023 r. zakładka na stronie „Inwestycje kolejowe CPK w Województwie Lubelskim”).
Stacja w Bełżcu luty 2023 r. fot. Piotr Wujec |
Z tego co wiem jest ta nazwa wyżej wymieniona (inwestycji linii nr 56) nieaktualna na dziś, gdyż linia ta ma
być doprowadzona dalej niż do Bełżca, mianowicie do stacji Lubycza Królewska,
widocznej na moim zdjęciu poniżej, o ile dobrze zrozumiałem plany CPK.
Potem pochylę się nad innymi liniami kolejowymi planowanymi przez CPK.
Stacja Lubycza Królewska stan na luty 2023 r. fot. Piotr Wujec |
1. Jaki był cel tak dalekiej mojej zimowej „wyprawy”?
Celem było zrozumienie i poznanie.
Mając na uwadze zdobyte od 1999 roku doświadczenie
w pomaganiu stronie społecznej, postanowiłem też tym razem, poznać otoczenie
inwestycji. Zdecydowałem przed realizacją mojego projektu „CPK to nie tylko
lotnisko” zainwestować swój czas i środki w poznanie rejonu gdzie ma powstać
nowa linia kolejowa nr 56.
Brak jest szans na zrozumienie
tego, moim zdaniem, jak dana inwestycja może wpływać na obszar, na jakim ma powstać, na mieszkańców,
bez poznania warunków terenowych, historii i ludzi, na tym obszarze.
O zaludnianej od XIII w. przez Mazowszan,
należącej od XIV w. do Królestwa Polskiego, Ziemi Bełskiej, na której leży Bełz - dziś ukraiński, Bełżec, Lubycza Królewska, Tomaszów Lubelski, wspominałem już
kiedyś w poniższym moim wpisie o Mazowszu i Mazowszanach:
https://wujec.blogspot.com/2023/01/mazowsze-krotko-o-historii.html
2. Co dalej?
W kolejnym odcinku chce napisać na moim blogu parę
słów o Lubyczy Królewskiej, o historii kolei w tym mieście.
Po opisaniu stacji PKP w Lubyczy Królewskiej następny
wpis poświęcę sąsiedniej stacji kolejowej w Bełżcu (Gmina Bełżec).
Następne wpisy na moim blogu poświęcę historii
i zabytkom:
Zamościa,
Gminy Tomaszów Lubelski,
Gminy Lubyczy Królewskiej,
Gminy Tarnawatka,
Gminy Krynice.
To tyle o moich planach odnośnie bloga, wracam do tematu CPK to nie tylko lotnisko.
Istniejąca dziś linia kolejowa w Zamościu ładnie wkomponowana w miasto, do tego z kładkami dla pieszych. fot. Piotr Wujec |
3. Inwestycja - jej blaski i cienie
3.1. Tytułem wstępu, za stroną CPK, przypominam.
Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. (CPK)
jest spółką Skarbu Państwa. Obok budowy lotniska i dróg, na pojęcie „budowa
Centralnego Portu Komunikacyjnego” składa
się, tzw. „program kolejowy CPK”.
Program kolejowy CPK ma się składać z 12 tras.
Wobec powyższego widać, że:
„CPK to nie tylko lotnisko”.
Jedna z bocznic kolejowych w Bełżcu. fot. Piotr Wujec |
3.2. Poważne dylematy
Zauważam, że budowa ww. połączeń (projekt kolejowy
CPK) obejmuje:
1) przekształcenie wielkich ilości nieruchomości poprzez ich podział lub zmianę ich przeznaczenia;
2) szansę na rozwój tych miejscowości gdzie
będzie ulokowana stacja kolejowa lub przystanki kolejowe;
3) zmianę (na większą lub niższą) wartości szeregu
prywatnych nieruchomości (mało osób na cele budowlane chce kupić ziemię przy
linii kolejowej, z drugiej strony o ile mogą stracić właściciele działek
położonych blisko torów, o tyle mogą zyskać właściciele nieruchomości w miejscach
postojów pociągów, moim zdaniem);
4) liczne wywłaszczenia;
5) spowoduje, być może, wykluczenie komunikacyjne wielu
Polaków utrudniając dojazd do ich nieruchomości lub znacznie wydłużając dojazd, problemem może być nawet
przejście przyszłej linii kolejowej - ma ona być ogrodzona, tak rozumiem informacje
CPK;
fot. Piotr Wujec |
6) wielkie zmiany krajobrazu, mogące mieć
znacznie w miejscowościach Roztocza stawiających na turystykę,
7) zanieczyszczenie hałasem,
8) ryzyko wpływu drgań na budynki,
9) wielki niepokój społeczny związany z
niepewnością, co do:
- skutków zmian
wywołanych przez inwestycje kolejowe CPK,
- jaki zostanie
wybrany wariant przebiegu linii kolejowej,
- kosztów dla
mieszkańców tej inwestycji (przeprowadzek, zmiany sposobu korzystania z
nieruchomości przedzielonych linią kolejową).
Pewnie wszystkich problemów ja nie zdołałem
wymienić.
4. Zdefiniować problemy i o nich
otwarcie mówić.
Pytanie brzmi:
Czy z poszanowaniem zdania samorządów i
mieszkańców odbędzie się wybór przez CPK jednego z wariantów przebiegu linii kolejowej?
Poniżej upubliczniona mapa z 2021 roku
pokazująca dobrze ówczesne plany linii CPK.
źródło domena publiczna |
Obecne plany są na stronach CPK odsyłam do
nich.
https://www.cpk.pl/pl/program-kolejowy
Podsumowanie
Z mojej praktyki wiem
https://piotrwujec.pl/doswiadczenie/
jak ważne jest odpowiednie przygotowanie strategii, szczególnie planując polemikę z inwestorem silnym kapitałowo i politycznie, takim jakim jest, np. CPK.
Mam nadzieję, wierzę, że mają taką strategię:
samorząd,
zainteresowane firmy,
mieszkańcy.
Dziękuję za uwagę
Piotr Wujec
Komentarze
Prześlij komentarz
Informuję.
Na swoim blogu toleruję w komentarzach każdą opinię, jest mi obca poprawność. Poprawność to zabójczyni wolności.
Czy cenzuruję komentarze?
Nie. Cenzura jest zakazana w Konstytucji RP.
Ja cenię sobie wolność słowa i prawo.
Na blogu usuwam wulgarne komentarze.
Proszę unikajmy wulgaryzmów.
Podsumowując.
Informuję o możliwości zaniechania publikacji na moim blogu komentarzy o treści wulgarnej.