CPK to nie tylko lotnisko. Część 1.

 

CPK to nie tylko lotnisko.

Część 1.

 


CPK to nie tylko lotnisko. fot. Piotr Wujec.



Miałem przyjemność odbyć w zeszłym tygodniu szereg spotkań z samorządami w ramach projektu 

„CPK to nie tylko lotnisko”. 

Zainwestowałem (swój czas i pieniądze) przejechałem setki kilometrów poznając wielu ciekawych ludzi. Więcej o moim projekcie można przeczytać tutaj:


https://wms.edu.pl/

 


Spis treści:


Wprowadzenie 

Cel wyprawy

Inwestycja - jej blaski i cienie

Poważne dylematy

Zdefiniować problemy i o nich otwarcie mówić

 Podsumowanie



Wprowadzenie

 

Najpierw w moich wpisach skupie się na obszarze planowanej budowy linii kolejowej nr 56, czyli na odcinku „Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec”, cytując informację ze strony internetowej CPK (stan na 21 luty 2023 r. zakładka na stronie „Inwestycje kolejowe CPK w Województwie Lubelskim”). 


Stacja w Bełżcu luty 2023 r. fot. Piotr Wujec



Z tego co wiem jest ta nazwa wyżej wymieniona (inwestycji linii nr 56) nieaktualna na dziś, gdyż linia ta ma być doprowadzona dalej niż do Bełżca, mianowicie do stacji Lubycza Królewska, widocznej na moim zdjęciu poniżej, o ile dobrze zrozumiałem plany CPK.

Potem pochylę się nad innymi liniami kolejowymi planowanymi przez CPK.

 

Stacja Lubycza Królewska stan na luty 2023 r. fot. Piotr Wujec


 

1. Jaki był cel tak dalekiej mojej zimowej „wyprawy”?


Celem było zrozumienie i poznanie.

Mając na uwadze zdobyte od 1999 roku doświadczenie w pomaganiu stronie społecznej, postanowiłem też tym razem, poznać otoczenie inwestycji. Zdecydowałem przed realizacją mojego projektu „CPK to nie tylko lotnisko” zainwestować swój czas i środki w poznanie rejonu gdzie ma powstać nowa linia kolejowa nr 56.

Brak jest szans na zrozumienie tego, moim zdaniem, jak dana inwestycja może wpływać na obszar, na jakim ma powstać, na mieszkańców, bez poznania warunków terenowych, historii i ludzi, na tym obszarze.

O zaludnianej od XIII w. przez Mazowszan, należącej od XIV w. do Królestwa Polskiego, Ziemi Bełskiej, na której leży Bełz - dziś ukraiński, Bełżec, Lubycza Królewska, Tomaszów Lubelski, wspominałem już kiedyś w poniższym moim wpisie o Mazowszu i Mazowszanach:

https://wujec.blogspot.com/2023/01/mazowsze-krotko-o-historii.html


 

2. Co dalej?


W kolejnym odcinku chce napisać na moim blogu parę słów o Lubyczy Królewskiej, o historii kolei w tym mieście.

Po opisaniu stacji PKP w Lubyczy Królewskiej następny wpis poświęcę sąsiedniej stacji kolejowej w Bełżcu (Gmina Bełżec).

Następne wpisy na moim blogu poświęcę historii i zabytkom:

Zamościa,

Gminy Tomaszów Lubelski,

Gminy Lubyczy Królewskiej,

Gminy Tarnawatka,

Gminy Krynice.


To tyle o moich planach odnośnie bloga, wracam do tematu CPK to nie tylko lotnisko.


Istniejąca dziś linia kolejowa w Zamościu ładnie wkomponowana w miasto, do tego z kładkami dla pieszych. fot. Piotr Wujec


 

3. Inwestycja - jej blaski i cienie

 

3.1. Tytułem wstępu, za stroną CPK, przypominam.

 

Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. (CPK) jest spółką Skarbu Państwa. Obok budowy lotniska i dróg, na pojęcie „budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego”  składa się, tzw. „program kolejowy CPK”.

Program kolejowy CPK ma się składać z 12 tras.

Wobec powyższego widać, że:

„CPK to nie tylko lotnisko”.

 

 

Jedna z bocznic kolejowych w Bełżcu. fot. Piotr Wujec

 

3.2. Poważne dylematy

 

Zauważam, że budowa ww. połączeń (projekt kolejowy CPK) obejmuje:

1)    przekształcenie wielkich ilości nieruchomości poprzez ich podział lub zmianę ich przeznaczenia;

2)    szansę na rozwój tych miejscowości gdzie będzie ulokowana stacja kolejowa lub przystanki kolejowe;

3)    zmianę (na większą lub niższą) wartości szeregu prywatnych nieruchomości (mało osób na cele budowlane chce kupić ziemię przy linii kolejowej, z drugiej strony o ile mogą stracić właściciele działek położonych blisko torów, o tyle mogą zyskać właściciele nieruchomości w miejscach postojów pociągów, moim zdaniem);

4)    liczne wywłaszczenia;

5)  spowoduje, być może, wykluczenie komunikacyjne wielu Polaków utrudniając dojazd do ich nieruchomości lub znacznie wydłużając dojazd, problemem może być nawet przejście przyszłej linii kolejowej - ma ona być ogrodzona, tak rozumiem informacje CPK;


fot. Piotr Wujec



6)    wielkie zmiany krajobrazu, mogące mieć znacznie w miejscowościach Roztocza stawiających na turystykę,

7)    zanieczyszczenie hałasem,

8)    ryzyko wpływu drgań na budynki,

9)    wielki niepokój społeczny związany z niepewnością, co do:

- skutków zmian wywołanych przez inwestycje kolejowe CPK,

- jaki zostanie wybrany wariant przebiegu linii kolejowej,

- kosztów dla mieszkańców tej inwestycji (przeprowadzek, zmiany sposobu korzystania z nieruchomości przedzielonych linią kolejową).

 

Pewnie wszystkich problemów ja nie zdołałem wymienić.

 

4. Zdefiniować problemy i o nich otwarcie mówić.

 

Pytanie brzmi:

Czy z poszanowaniem zdania samorządów i mieszkańców odbędzie się wybór przez CPK jednego z wariantów przebiegu linii kolejowej?

 

Poniżej upubliczniona mapa z 2021 roku pokazująca dobrze ówczesne plany linii CPK.

 

 

źródło domena publiczna

 

Obecne plany są na stronach CPK odsyłam do nich.


https://www.cpk.pl/pl/program-kolejowy

 

Podsumowanie


Z mojej praktyki wiem  

  https://piotrwujec.pl/doswiadczenie/      

jak ważne jest odpowiednie przygotowanie strategii, szczególnie planując polemikę z inwestorem silnym kapitałowo i politycznie, takim jakim jest, np. CPK.

Mam nadzieję, wierzę, że mają taką strategię:

samorząd,

zainteresowane firmy,

mieszkańcy.

 

Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec

https://wms.edu.pl/

Komentarze

Najczęściej czytane. EN. The most read posts on my blog.