Szalonka i inne puszczańskie stwory mijane w drodze na Ławeczkę. Puszcza Kampinoska, Mazowsze 3

Szalonka i inne puszczańskie stwory

mijane w drodze na Ławeczkę

Puszcza Kampinoska, Mazowsze 3

Dziś gdy dominuje krótki przekaz, to i ja dostosuje się. W trzeciej publikacji z cyklu Mazowsze, krótko napiszę o siedmiogodzinnej marszrucie, za to tekst obszernie okraszę zdjęciami.

Pokażę w trzech odcinkach puszczańskie demony strzegące piękna Mazowsza, które mijałem podczas marszu w duszną niedzielę. W tym odcinku etap pierwszy obejmujący fragment drogi z Roztoki do Ławy. W kolejnym Ława i droga do Zaborowa Leśnego, a w ostatnim Szeroka Warszawska Droga do Roztoki.

Poniżej jeden z mijanych puszczańskich demonów...za Dębową Górą w ostoi Szalonka.

Intrygujący puszczański demon na pograniczu Szalonki, na Ławskiej Drodze. fot. Piotr Wujec. AD 2017

Garść informacji

Opisywana trasa ma długość ok 22-24 km.

Czas na przejścia, w tym postoje, ok 9 godzin.

Warunki
Trasa wiedzie przez urocze wydmy, lasy sosnowe, mokradła i ostoje tak zwierząt, jak i komarów...
Temperatura w cieniu ok 28-30 stopni Celsjusza. Puszcza momentami przypominała 17 czerwca 2018 r. pustynię. Na marszrutę w takich warunkach obok pałatki i ciuchów na zmianę (upał rodzi ryzyko burzy) warto zabrać ze sobą do plecaka, jak ja, min 4 litry wody.

Trasa 17 czerwca 2018 r.

Roztoka, prawie jak tatrzańska...

Zacznijmy od początku.

Parkuję w Roztoce, na parkingu przy drodze 579, ok. 6 km od Leszna. Z parkingu idę w kierunku mostku nad Kanałem Zaborowskim, który przechodzę.

W tym miejscu widać na prawo od mostku szeroką drogę, uczęszczaną, oznaczoną, jako Czerwony Główny Szlak Puszczy Kampinoskiej, a na prawo od niej mniejszą drogę, bliżej kanałku, zamkniętą szlabanem. Przekraczając ten szlaban wchodzę na zielony szlak prowadzący
przez Ławską Górę, Ławy, Trytew, Górne Błota do Zaborowa Leśnego (omówię go w pierwszych dwóch odcinkach), a potem od Zaborowa poprzez wzgórza Kręta Drogą do Karczmiska (opisze w innych odcinkach) i hen przez Sieraków do Dziekanowa.

Wracając do trasy.

Wita nas na zielonym szlaku cisza sosnowego lasu i prosta pozornie droga...

fot. Piotr Wujec, AD 2018

....zahaczająca o piękny rezerwat....

fot. Piotr Wujec

...mająca nieco mylących zakrętów, na których należy uważać na znaki zielonego szlaku.

fot. Piotr Wujec 2018

Są i takie momenty gdy należy się zdać na intuicję wspartą mapą, np. w takich jak poniżej sprawdzić, dokonać wyboru i skręcić w lewo.

fot. Piotr Wujec

Natomiast wspaniała jest pustka na zielonym szlaku, przez pierwszą godzinę marszu nie mija mnie nikt! Dopiero spotykam człowieka za rozwidleniem pod Dębową Górą, gdy dochodzę do Ławskiej Drogi, tj. po ponad godzinie marszu. Wówczas z przeciwnej strony mija mnie rowerzysta i znowu kilkadziesiąt minut nikt... wspaniała cisza.

Szalonka

Szlak ok 20 min od ujętego na powyższym zdjęciu skrzyżowania z żółtym, ostro skręca w prawo w Ławską Drogę, wiedzie od tego zakrętu przez ostoje Szalonka.

Wejście do Szalonki. fot. Piotr Wujec AD 2018
Szalonka zasługuje na swoją nazwę.

Szalonka. fot. Piotr Wujec

Jako ostoja pełna mniej lub bardziej symetrycznych stworów....

Ławska Góra

Dalej szlak wiedzie na malowniczą Ławską Górę.

Ławska Góra, fot. Piotr Wujec 2018

Na Ławskiej Górze nad wędrowcami czuwa Pan Jezus.

Jest to rejon intensywnej działalności naszej partyzantki, z którego wychodziły natarcia wymierzone w niemieckiego okupanta.

fot. Piotr Wujec

Od Ławskiej Góry krajobraz często się zmienia na przestrzeni kilku kilometrów.

Idę przez pustynne piaski w blisko 30 stopniowym upale...
... któremu zawdzięczam małą ilość ludzi na szlaku.

Ławska Droga. KPN. fot. Piotr Wujec

Kalisko

Potem mijam po lewej Kalisko, o wielu twarzach.

Bagiennej witającej rojami komarów.

Kalisko, fot. Piotr Wujec

Stepowo - łąkowa twarz Kalisko przypadła mi bardziej do gustu, acz o nim się nie dyskutuje.

Kalisko. KPN .fot.Piotr Wujec

Widzę po krajobrazie, że wchodzę na tereny odebrane ludziom i zwrócone puszczy dzięki szeregowi celnych decyzji, sprzyjających scalaniu KPN, podjętych w okresie PRL.

Ławeczki. KPN. fot. Piotr Wujec

W tym miejscu przekraczam ponownie Kanał Zaborowski, który dwie godziny wcześniej przekroczyłem w Roztoce.

Ławy, mostek nad Kanałem Zaborowskim, fot. Piotr Wujec 2018 AD

Zerkam w tył.... Jest to na tyle piękna okolica dawnej wsi Ławy oraz Wyględów Górnych, że przez wzgląd na modne w XXI w. krótkie formy oraz wymagające opisu piękno Ławy i okolic...
... ja kończę ten odcinek, zapraszając na następny.

Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec

O autorze: Piotr Wujec - pasjonat łażenia po górach i żagli (sternik jachtowy), miłośnik rodzinnego miasta Warszawy, pasjonat lotnictwa, ukończył Zarządzanie Infrastrukturą Lotniczą na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, Prawo Lotnicze na Uczelni Łazarskiego oraz kurs szybowcowy Aeroklubu Warszawskiego.

Zawodowo Piotr Wujec jest prawnikiem, absolwentem Uniwersytetu Warszawskiego, doktorantem w Instytucie Prawa Upadłościowego i Restrukturyzacyjnego Uczelni Łazarskiego.