Nowe okręty. Marynarka Wojenna RP. Fakty o przemyśle stoczniowym i flocie. Porównanie dwóch dwudziestoleci.
Nowe okręty. Marynarka Wojenna RP. Fakty o przemyśle stoczniowym i flocie.
Porównanie dwóch dwudziestoleci
1919-1939 oraz 1999-2019.
Wprowadzenie
Po
dyskusji na temat naszej armii ze znajomymi na FB doszedłem do wniosku, że
istotna jest informacja, gdyż u nas emocje i polityczne gry
zupełnie zasłaniają dyskusję o WP na podstawie faktów. Bez faktów każdy z nas
jest skazany jedynie na propagandę…
Przedmiotem
mojego tego opracowania, w ramach cyklu militaria, jest tym razem porównanie kilku zmiennych:
ilości zamówionych nowych okrętów dla MW, na tle ilości stoczni, wielkości
polskiej granicy morskiej, infrastruktury morskiej w roku 1939 oraz 2019 r.
Wszystko posługując się faktami.
Spróbujmy
razem ocenić adekwatność naszej MW w 2019 roku do potrzeb Państwa Polskiego, na
tle naszej MW w 1939 roku i ówczesnych potrzeb Polski.
fot. Piotr Wujec AD 2018 |
Poniższe dwa akapity można pominąć to
wyjaśnienie.
Nim
przejdę do porównania danych parę słów o celu mojego wpisu. W naszym kraju od
2015 roku zaistniała bezwzględna walka o władzę między dwoma obozami,
prowadzona jest też przez media - bez oglądania się na fakty, ze szkodą dla
wiedzy obywateli. Często w tej walce media pomijają lub zakłamują fakty. Moim
zdaniem.
W tą
polityczna walkę politycy i media wplotły też Wojsko Polskie, niestety. Tymczasem
w interesie każdego Polaka jest jak najsilniejsza Marynarka Wojenna.
Tytułem wprowadzenia do faktów…
W
1939 roku, po 21 latach niepodległości Polska była krajem mało uprzemysłowionym,
de facto rolniczym. W 1939 roku minęło dopiero 18 lat pokoju, licząc od
zakończenia wojny z Rosja Bolszewicką
(Pokój w Rydze w 1921 roku) oraz III Powstania Śląskiego i włączenia
części Śląska do Polski w 1921 r.
Dziś
- w 2019 r. - nasza Polska jest znacznie lepiej uprzemysłowiona i bogatsza (na
tle Europy) niż w 1939 roku. Niestety obecnie Polska ma znacznie słabszą flotę
niż w 1939 roku, do tego mamy ją ze znikomą ilością nowoczesnych okrętów.
Moim
zdaniem wszystko wynika z kilku zmiennych.
Pierwszej,
zaniedbań zbrojeń morskich w III RP, na skutek przekonania - oderwanego od
realiów - jakoby okres wojen w Europie minął po upadku Układu Warszawskiego, z
dniem wejścia nas do UE i NATO…,
Drugiej,
braku docenienia roli narodowej floty w dbaniu o polska rację stanu.
Trzeciej,
braku odwagi politycznej elit władzy, odwagi jakiej wymagają kosztowne
militarne decyzje.
Skutkiem
był zanik zamówień nowych okrętów wojennych dla MW, niestety aż przez okres
kilkunastu lat…
fot. Piotr Wujec |
Owszem
od kilku lat pojawiły się wreszcie zamówienia nowych okrętów dla MW, tj.
W
2013 r. na prototypowy okręt przeciwminowy typu Kormoran, kt. wszedł do służby
w 2018 r.;
w
2016 r. serii dziewięciu holowników dla MM,
w 2017 r. kolejnych dwóch okrętów przeciwminowych
typu Kormoran, dobre choć tyle,
…
lecz jest to nadal za mało!
Przypominam,
że w okresie II RP - mimo osiem razy krótszej niż dziś granicy morskiej - kolejne
polskie rządy, konsekwentnie, dbały o dostarczanie MW nowoczesnych
okrętów.
fot. Piotr Wujec. Przykład celnej, dużej i śmiełej inwestycji Państwa Polskiego - kluczowy okręt szkoleniowy dla floty II RP. |
Istotne
dane o powierzchni pilnowanej przez MW
Istotne
dla zrozumienia roli polskiej MW zacznę od poniższych faktów:
Obszar
Polski na Bałtyku to:
morskie wody wewnętrzne: 2004 km kw.
morze terytorialne: 8682 km kw
Wyłączna polska strefa ekonomiczna na
Bałtyku obejmuje aż 22 500 km kw, czyli
tyle ile ma całe Województwo
Zachodniopomorskie!!!
Uwaga
nr 1
Polska jako ostatni kraj nad Bałtykiem -
dopiero w 2015 r. - zaczęła dokładnie wyznaczać granice
morskie!!!
Uwaga
nr 2
Skupiam
się w tym wpisie wyłącznie na okrętach, na kwestii ilości pozyskanych przez MW
nowych okrętów wojennych, pomijam w nim inne elementy uzbrojenia MW. Pomijam
baterie nabrzeżne MW, zarówno niestety od 2014 roku wyprzedawanego… w prywatne
ręce… dawnego rejonu umocnionego Hel, jak i rakietowe będące dziś na
wyposażeniu MW, wyposażone w nowoczesne norweskie rakiety przeciw okrętowe.
Pomijam kwestię likwidacji szeregu baz morskich, gdyż do części z nich MW
powróciła w ostatnich latach. Pomijam kwestię lotnictwa marynarki wojennej, jej
wywiadu oraz służb pomocniczych.
Podkreślam
skupiam się na okrętach nowych, wodowanych celowo dla potrzeb i na zamówienie
MW.
fot. Piotr Wujec |
Fakty o powierzchni naszej Polski i jej granicy morskiej
1938 (01.01.1938
r.)
|
2018
|
|
powierzchnia
Polski (lądowa)
|
388 634
km kw.
|
311 889
km kw
|
liczba
ludności Polski
|
34 849 000
|
38 413 000
|
Długość
linii brzegowej
|
147
km
|
770
km
|
Długość
granicy morskiej
|
71
km
|
440
km
|
Stocznia Gdańśka fot. Piotr Wujec |
Ilość portów i stoczni polskich
Zmienne
|
II RP
(1938 r.)
|
III RP
(2018 r.)
|
ilość portów i
przystani morskich w Polsce
|
5 pięć
(Gdynia,
Puck, Hel, Jastarnia, Władysławowo)
|
35 trzydzieści pięć
(Gdańsk,
Szczecin, Świnoujście, Gdynia, Braniewo, Darłowo, Dziwnów, Dźwirzyno, Elbląg,
Kamień Pomorski, Kąty Rybackie, Kołobrzeg, Krynica Morsk., Lubin, Łeba,
Mrzeżyno, Puck, Rowy, Sierosław, Stepnica, Tolkmicko, Trzebież, Ustka,
Wapnica, Władysławowo, Wolin)
|
Ilość
portów tzw. przeładunkowych
|
2 dwa
(Gdynia,
Władysławowo)
|
9 dziewięć
(Gdańsk,
Gdynia, Świnoujście, Szczecin, Police, Elbląg, Kołobrzeg, Darłowo, Ustka)
|
Ilość stoczni posiadających doki i
możliwość budowy nowych statków lub
okrętów
|
1 jedna
(Gdynia)
|
5 pięć
(Gdynia,
Gdańsk,
Świnoujście,
Szczecin, tj. Gdańska Stocznia Remontowa S.A., Stocznia Remontowa „Nauta”
S.A., Morska Stocznia Remontowa „Gryfia”, CIRST S.A.
|
Ilość
stoczni Marynarki Wojennej
|
1 (Gdynia)
|
1 (Gdynia)
|
(tebela autorstwa Piotra Wujec, zakaz kopiowania samej tabeli, w oderwaniu od całego tekstu wpisu na blogu)
fot. Piotr Wujec AD 2019 |
Marynarka Wojenna zakup nowych okrętów
Porównanie II RP i III RP
okresów: 1919-1939 i 1999-2019
typ nowego, zwodowanego dla MW okrętu
|
Ilość nowych okrętów
nabytych w l. 1919-1939
data wodowania
|
Ilość nowych okrętów nabytych w l. 1999-2019
data wodowania
|
okręty podwodne
(OP)
|
5 pięć
(dwa duże, tj. ORP Orzeł z 1938 r. oraz ORP Sęp z 1938
r., trzy lekkie OP, tzw. podwodne stawiacze min, tj. ORP Wilk z 1929, ORP Ryś
z 1929 r. oraz ORP Żbig z 1930 r.
|
0
(brak)
|
niszczyciele
(kontrtorpedowce)
|
4
cztery
(ORP Wicher, wodowanie 1928, wejście do służby 1930,
ORP „Burza” wodowanie 1929, wejście do służby 1932, ORP „Błyskawica”
wodowanie 1938 oraz ORP „Grom” wodowanie 1938)
|
0
(brak)
|
Trałowce /
minowce/ okręty zwalczania min
|
7 siedem
w tym 1 duży (ORP „Gryf” od 1938 roku, ORP Żuraw 1938,
ORP Czapla 1938, ORP Rybitwa 1935, ORP Czajka 1935, ORP Jaskółka 1934)
|
1 jeden
(ORP Kormoran 2018)
|
korwety
|
0
|
0
|
kutry rakietowe lub torpedowe
|
0
|
0
|
holowniki
|
4
|
3
(ORP Mieszko z 2019, ORP Bolko z 2018, ORP Gniewko z
2019)
|
okręty
ratownicze, wsparcia logistyczne
|
1
ORP Nurek z 1936, ratowniczy
|
1
(ORP Xawery Czarnicki, wodowanie cywilne 1991, wejście
do służby w MW 2001 r.)
|
Okręty
patrolowe
|
0
|
1
(ORP Ślązak wodowanie 2015, wejście do służby 2019)
|
(tebela autorstwa Piotra Wujec, zakaz kopiowania samej tabeli, w oderwaniu od całego tekstu wpisu na blogu)
Podsumowanie
Okres
ostatnich dwudziestu lat (1999-2019) jest podobno okresem porównywalnego
wzrostu i rozwoju Polski, jak okres dwudziestolecia międzywojennego
(1919-1939).
Niestety
nie jest to okres wzrostu dla polskiej Marynarki Wojennej (MW). Mając na uwadze
jej rozrost w okresie 1919 -1939 to dziś mamy jej zapaść w okresie 1999-2019.
Okres
ostatnich 20 lat to okres kurczenia, a wręcz karłowacenia naszej floty, jak
widać w powyższych tabelach. Ten proces jest tym bardziej dla każdego Polaka
niepokojący, gdy przyjrzymy się rozwojowi w tym samym czasie innych flot.
Rosja
ma ponad 140 mln mieszkańców, Polska ponad 38 mln mieszkańców, oba nasze kraje
miały 20 lat temu duży przemysł stoczniowy…
Flota
Rosyjska w ciągu ostatnich 10 lat przyjęła na uzbrojenie ok 80 nowych okrętów
bojowych, a w tym samym czasie nasza MW odebrała raptem jeden nowy okręt bojowy
(ORP Kormoran) i jeden patrolowy (ORP Ślązak)…
Te
fakty dają do myślenia, tym bardziej - widząc od kilku lat dynamiczny rozwój
polskiego przemysłu stoczniowego, cywilnego, którego upadek wieszczono jeszcze
10 lat temu, do tego rozwój gospodarczy naszego kraju - mamy prawo żądać
większych inwestycji w nowe okręty dla MW!
Zdaję
sobie sprawę, że tak jak za czasów II RP budowanie marynarki wojennej należy
zacząć od holowników, okrętów pomocniczych, szkolnych, co ma już miejsce po
zamówieniu 9 nowych holowników. Wiem, że na wszystko trzeba czasu, problem w
tym aby naprawa MM zajęła najmniej czasu, była dokonywana bez oglądania się na
koszty, a jedynie mając na uwadze interes polski.
fot. Piotr Wujec |
Mam
nadzieję, że ktoś powyższy teks przeczyta.
Wiedza
to fundament wolności na równi z wolnością słowa, zgromadzeń, religijną i
światopoglądową, bez tych kilku rzeczy nie ma jak zbudować nowoczesnej
demokracji parlamentarnej, z obywatelami podejmującymi decyzje polityczne
świadomie, a nie pod wpływem propagandy.
Dziękuję
za uwagę
Piotr
Wujec
Ciekawe.
OdpowiedzUsuńOwszem ciekawe. Warto to kontynuować. Więcej wpisów o faktach! Może tym razem o wojskach lądowych?
OdpowiedzUsuń