Pełnik Siedmiogrodzki. Kwiaty Tatr Polskich. Tatry XXV.

 Pełnik Siedmiogrodzki. 
Kwiaty Tatr Polskich. 
Tatry XXV.


Kilka słów o kwiatach polskich, to brzmi jak zaczerpnięte z Tuwima, ja jednak chcę napisać o kwiatach polskich w Tatrach Polskich. Opisując je po kolei. Zacznę od tych moim zdaniem najpiękniejszych...


Maszerując w wiosennych Tatrach Polskich (czerwiec 2022 r.) z zamiarem wejścia na Kopę Kondracką (2004 m n.p.m.) od strony Polany Kondratowej zrobiłem to akurat w dniu, gdy mgła przysłaniała szczyty Tatr. Dlaczego? Liczyłem, że na szlakach będzie mało ludzi. 

Ludzi było i tak za dużo, jak dla mnie. Jednak tym razem po wejściu na Kopę Kondracką postanowiłem zejść szlakiem żółtym na Kondracką Przełęcz (1725 m npm), tak aby potem ruszyć tzw. "autostradą ceprów" czyli niebieskim szlakiem prowadzącym na Giewont w dół do Schroniska na Kondratowej a potem do Zakopanego. 

Żółty szlak z Kopy Kondrackiej na Kondracką Przełęcz, idąc w kierunku na Giewont, był pełen tego dnia mgły mieszanej z przejaśnieniami i - co cudowne dla mnie - prawie bezludny. Było to dla mnie miłym zaskoczeniem. 

Na tym żółtym szlaku widziałem takie piękności, które ująłem poniżej na tle Kondrackiej Kopy, idąc w dół od niej żółtym szlakiem. 


Pełnik Siedmiogrodzki na stokach masywu Kopy Kondrackiej, na wiosnę 2022 r. fot. Piotr Wujec


Te piękne kwiaty to Pełnik Siedmiogrodzki, kwiat przez długi czas zagrożony wyginięciem. 

Kwiaty nie są moją mocną stroną... wolę historię i geografię. W tej sytuacji sporo informacji o kwiatach tatrzańskich czerpię z dwóch najważniejszych pozycji dla każdego miłośnika Tatr Polskich. Te istotne dla wiedzy pozycje to Encyklopedia Tatrzańska Zofii i Witolda Paryskich (wydanie Warszawa 1973 rok) oraz wydane w Warszawie w 1988 r. (wydanie piąte) znakomite opracowanie Zofii Radwańskiej - Paryskiej, pt. Rośliny tatrzańskie. W moich wpisach dalej posiłkuję się też świetnym, moim zdaniem, Przewodnikiem Pascala pt. Tatry Polskie i Słowackie, wyd. Bielsko Biała 2006 r. 


fot. Piotr Wujec AD 2022



mapa - Przewodnik Pascala pt. Tatry Polskie i Słowackie, Bielsko Biała 2006 r., zbiory autora.


Obszar opisywany w tym moim wpisie jest powyżej na mapie zaznaczony pomarańczowym okręgiem.


Pełnik Siedmogrodzki, co to jest? 

Czy jest on krewnym naszego doskonałego mądrego króla Batorego, autora reformy armii Korony Polskiej, odważnego władcy co ujarzmił pozbawione lojalności wobec Korony Polskiej i łamiące prawo królewskie miasto Gdańsk, zwycięskiego wodza, czyli też Węgrem:)

Mając na uwadze fakt, że - jak sądzę - wielu moich czytelników w swoich zbiorach może nie mieć książek, które ja zbieram, to udostępniam poniżej opis Pełnika Siedmiogrodzkiego z książki "Rośliny tatrzańskie" Zofii Radwańskiej - Paryskiej. 


Z książki "Rośliny tatrzańskie" Zofii Radwańskiej - Paryskiej, z księgozbioru autora, fot. Piotr Wujec


Encyklopedia Tatrzańska Zofii i Witolda Paryskich, postaram się omówić kwiaty tatrzańskie po kolei, tak aby swoje księgozbiory Wam udostępniać. fot. Piotr Wujec

Wracając do moich doznań z wiosny 2022. 

Już idąc na Przełęcz pod Kopą Kondracką w wiosennej mżawce przeplatanej słońcem co rusz wychylającym się przez chmury, pod płaszczem mgły zwróciły uwagę moją piękne kwiaty, te żółte tak bardzo rzucające się w oczy. Są one urocze na tle Doliny Kondratowej.

Ja uwielbiam maszerować Doliną Kondratową z Kuźnic na Kopę Kondracką szlakiem niebieskim, a potem zielonym, o czym już nie raz pisałem na moim blogu. 

https://wujec.blogspot.com/2018/10/dolina-kondratowa-ciekawostki-tatry.html

https://wujec.blogspot.com/2017/12/hala-kondratowa-tatry-wysokie-listopad.html

Szczególnie marsz szlakiem zielonym prowadzi mnie przez kolejne piętra roślinności Tatr Polskich.


Marsz czerwcowy Doliną Kondracką na Kondracką Kopę, warto patrzeć pod nogi:). fot. Piotr Wujec AD 2022


Schodząc natomiast z Kopy Kondrackiej szlakiem żółtym takie w czerwcu 2022 roku mijałem piękne tak żółte a nawet bardziej żółte niż szlak piękne kwiaty...

fot. Piotr Wujec ad 2022


fot. Piotr Wujec ad 2022

Widok z Przełęczy Kondrackiej w kierunku Tatr Wysokich i zejścia ze szlaku żółtego niebieskim do Doliny Kondrackiej.
fot. Piotr Wujec ad 2022

W dole widać szlak na Kondracką Kopę w Dolinie Kondrackiej, a na pierwszym planie piękne Pełniki Siedmiogrodzkie oraz Pierwiostki Wyniosłe. fot. Piotr Wujec ad 2022

Piękno żółtego szlaku z Kondrackiej Kopy na Kondracką Przełęcz i jego przebieg dobrze widać idąc na Goryczkową Czubę szlakiem czerwonym, co dobrze oddaje, moim zdaniem, to moje zdjęcie z 2018 roku. 

Widok ze szlaku czerwonego, z głównej grani Tatr, na masyw Kopy Kondrackiej z zejściem z niej w kierunku na Giewont szlakiem żółtym.  fot. Piotr Wujec ad 2018


Natomiast sam szlak żółty na Kondracką Przełęcz oferuje piękny widok na Mały Giewont oraz Giewont.

fot. Piotr Wujec ad 2022


To jak żółte Pełniki Siedmiogrodzkie pięknie wyglądają mam nadzieję dobrze oddają, obok zdjęć, też te moje poniższe filmy z czerwca 2022 r. 





Serdecznie polecam w pełne mgły i mżawki wiosenne dni oba na co dzień oblężone przez turystów szlaki, tj. żółty z Kopy Kondrackiej, a następnie od Kondrackiej Przełęczy niebieski Doliną Kondracką. 


fot. Piotr Wujec ad 2022


Warto mijać tak piękne kwiaty mając po lewej masywy Tatr Zachodnich a po prawej widok na Tatry Wysokie...  

Mam nadzieję, że moje zdjęcia, filmy i opisy Państwa, moich czytelników, zachęciły do przyjrzenia się bliżej tatrzańskim kwiatom. 


Co dalej?

Kolejny odcinek mojego bloga (we wtorek 15.11.2022 r.) poświęcę architekturze Warszawy, publikując post, opisujący zdjęciami i słowem piękną bryłę, tzw. "Kościół na górce", czyli położonego na warszawskim Żoliborzu zabytku, o nazwie Kościół Matki Bożej Królowej Polski. 

Temat Tatr Polskich poruszę po raz kolejny:

- w czwartek 17 listopada 2022 r. w moim wpisie o szlaku żółtym do Klasztoru Albertynów oraz o samym Klasztorze Albertynów w Tatrach, na Śpiącej Górze;

- w niedzielę 20 listopada 2022 r. w wpisie na temat Starej Skoczni w Zakopanym;

Zapraszam.


Dziękuję za uwagę 

Piotr Wujec 

AD 2022 

Więcej o autorze: https://piotrwujec.pl/

Komentarze

Najczęściej czytane. EN. The most read posts on my blog.