Dworzec Toruń Miasto przed remontem, linia kolejowa 353.


Dworzec Toruń Miasto przed remontem

linia kolejowa 353


Dworzec PKP Toruń Miasto ma swój urok, dla każdego kto lubi ciekawe historyczne budynki. Służyłem w Toruniu, jako podchorąży w toruńskiej tzw. „Osie”, tj. WSO im. J. Bema i mam do dziś sentyment do tego dworca.

Widok na linię 353 i Dworzec Toruń Miasto w maju 2022 r. fot. Piotr Wujec


Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec


Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec




Krótko o dworcu Toruń Miasto


Najpierw w tym miejscu powstał przystanek kolejowy już w 1861 roku, rozbudowany w 1873 roku. Potem w miejsce przystanku został wybudowany dworzec kolejowy w stylu neogotyckim, obecnie widoczny budynek dworca powstał w roku 1889. Nawet fatalny stan tego dworca (w grudniu 2022 roku kiedy z niego korzystałem) ma nikłe znaczenie wobec jego urody, moim zdaniem.

Historycznie patrząc na dworzec, to linia kolejowa powstała w tym miejscu już w 1861 roku. Potem powstał tutaj dworzec w ramach niemieckiej linii łączącej:

Berlin-Poznań-Toruń-Królewiec. 

Dworzec Toruń Miasto  powstał wówczas (w XIX w.) poza umocnieniami miasta – twierdzy Toruń, stało się tak ze względów obronnych, aby uniknąć rozbierania umocnień.

W 1861 roku w tym miejscu była stacja końcowa kolei z Bydgoszczy do Torunia, w kolejnym roku linię kolejową Niemcy pociągnęli dalej w kierunku granicy prusko-rosyjskiej.

Budynek Dworca Toruń Miasto został najpierw przez Niemców wkomponowany w tzw. Przyczółek Mostowy, będący rozbudowanym założeniem obronnym (ziemno – ceglanym) na północ od miasta Toruń. 

W miarę upływu lat miasto Toruń okrążyło Dworzec Toruń Miasto a linia obrony miasta przesunęła się znacznie dalej od tego dworca.



Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec


Most kolejowy w Toruniu. fot. Piotr Wujec



Dworzec Toruń Miasto niejako "splata się"  z sąsiednim mostem kolejowym nad Wisłą (most imienia Ernesta Malinowskiego, wybitnego polskiego konstruktora). Most kolejowy w Toruniu nie został zaprojektowany przez tego polskiego architekta, zaprojektowali i zbudowali go Niemcy. Most był wybudowany równolegle z budynkami Dworca Toruń Miasto. Most jest na tyle ciekawy, że poświęcę jemu osobny wpis o Toruniu w cyklu Pomorze.


Dworzec PKP Toruń Miasto widok w kierunku mostu kolejowego. fot. Piotr Wujec



Na Dworcu Toruń Miasto Polacy dnia 18 stycznia 1920 roku powitali Wojsko Polskie wkraczające do Torunia. Przypominam - w wyniku zabiegów Narodowców (dwóch znanych w Europie Polaków: pianista Paderewski i doktor chemii Dmowski) kraje zwycięskiej Ententy przyznały Polsce Pomorze.


Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec




Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec

Przebudowa dworca

Ostania istotna przebudowa tego dworca miała miejsce w 1938 roku. Powodem przebudowy była wizyta w Toruniu marszałka Śmigłego-Rydza. Wówczas w 1938 roku dworzec został przebudowany na styl modernistyczny i nadal jest on w tym stylu.

Dziś dworzec ten wymaga gruntownego remontu.


Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec




Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec



Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec

Pierwotnie miał ten dworzec przejść gruntowny remont do roku 2022, jednak z tych planów nic nie wyszło.

Obecnie (w grudniu 2022 r.) pojawiła się informacja, że ten dworzec ma zacząć być remontowany od grudnia 2022 r., w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni”. 

Niestety plany te, o których czytałem, zakładają przeznaczenie zabytkowego budynku dworca Toruń Miasto na.. hostel. We mnie ta wizja budzi niepokój o przyszłość bryły, wnętrza i wyglądu tego dworca.


Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec

Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec


Po powrocie z Torunia taki znalazłem, z początku grudnia 2022 r., artykuł na ten temat:

https://www.nakolei.pl/rozpoczyna-sie-przebudowa-dworca-torun-miasto-prace-potrwaja-blisko-dwa-lata/

Podsumowując

Ważnym jest dziś pytanie jak inwestycja kolejowa CPK (Centralny Port Komunikacyjny), czyli budowa szybkich kolei, wpłynie na: 

infrastrukturę, 

zabytki i domy (drgania), 

wartość nieruchomości, 

stan przyrody i stan samych mieszkańców Województwa Kujawsko - Pomorskiego, stres z powodu wysiedlenia, drgania, wyburzenia...

Owszem wiem, wiem - jest cywilizacyjna potrzeba zmian, ja to dostrzegam, z drugiej jest też moje pytanie o ich koszty, tych zmian i inwestycji, koszty społeczne. 

Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec 

https://wms.edu.pl/

Piotr Wujec – krótko o mnie: pasjonat łażenia po górach i żagli (sternik jachtowy), miłośnik rodzinnego miasta Warszawy, pasjonat lotnictwa.

No dobra co jeszcze? Ukończyłem w 1997 roku studia dzienne na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, potem Zarządzanie Infrastrukturą Lotniczą na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, do tego podyplomowe: Prawo Lotnicze na Uczelni Łazarskiego, Prawo Karne Materialne i Procesowe na Uniwersytecie Jagiellońskim. Mam za sobą 3 letnie Seminarium Doktoranckie Nauk Prawnych, będąc doktorantem w Instytucie Prawa Upadłościowego i Restrukturyzacyjnego Uczelni Łazarskiego.

No a coś ciekawszego? Mam za sobą: kurs młodszego ratownika WOPR, kurs żeglarza a potem sternika jachtowego, kurs szybowcowy Aeroklubu Warszawskiego.

Dlaczego lubię opisywać moje obserwacje? Obsługując 24 procesy prywatyzacji po stronie społecznej oraz szereg sporów zjeździłem troszkę Polskę, widziałem i doceniam rolę historii.

Prywatnie? Jestem szczęśliwie żonaty od ponad 20 lat, moja żona – wykładowca akademicki – jakoś ze mną wytrzymuje, Ona oraz moi dwaj synowie. Reszta to seria dobrych i złych moich decyzji…

No a ten blog? Blog to moje hobby od 2017 roku.

Komentarze

Najczęściej czytane. EN. The most read posts on my blog.