Dworzec Toruń Miasto przed remontem, linia kolejowa 353.
linia kolejowa 353
Dworzec PKP Toruń Miasto ma swój urok, dla każdego kto lubi ciekawe historyczne budynki. Służyłem w Toruniu, jako podchorąży w toruńskiej tzw. „Osie”, tj. WSO im. J. Bema i mam do dziś sentyment do tego dworca.
Widok na linię 353 i Dworzec Toruń Miasto w maju 2022 r. fot. Piotr Wujec |
Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec |
Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec |
Krótko o dworcu Toruń Miasto
Najpierw w tym miejscu powstał przystanek kolejowy już w 1861 roku, rozbudowany w 1873 roku. Potem w miejsce przystanku został wybudowany dworzec kolejowy w stylu neogotyckim, obecnie widoczny budynek dworca powstał w roku 1889. Nawet fatalny stan tego dworca (w grudniu 2022 roku kiedy z niego korzystałem) ma nikłe znaczenie wobec jego urody, moim zdaniem.
Historycznie patrząc na dworzec, to linia kolejowa powstała w tym miejscu już w 1861 roku. Potem powstał tutaj dworzec w ramach niemieckiej linii łączącej:
Berlin-Poznań-Toruń-Królewiec.
Dworzec Toruń Miasto powstał wówczas (w XIX w.) poza umocnieniami miasta – twierdzy Toruń, stało się tak ze względów obronnych, aby uniknąć rozbierania umocnień.
W 1861 roku w tym miejscu była stacja końcowa kolei z Bydgoszczy do Torunia, w kolejnym roku linię kolejową Niemcy pociągnęli dalej w kierunku granicy prusko-rosyjskiej.
Budynek Dworca Toruń Miasto został najpierw przez Niemców wkomponowany w tzw. Przyczółek Mostowy, będący rozbudowanym założeniem obronnym (ziemno – ceglanym) na północ od miasta Toruń.
W miarę upływu lat miasto Toruń okrążyło Dworzec Toruń Miasto a linia obrony miasta przesunęła się znacznie dalej od tego dworca.
Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec |
Most kolejowy w Toruniu. fot. Piotr Wujec |
Dworzec Toruń Miasto niejako "splata się" z sąsiednim mostem kolejowym nad Wisłą (most imienia Ernesta Malinowskiego, wybitnego polskiego konstruktora). Most kolejowy w Toruniu nie został zaprojektowany przez tego polskiego architekta, zaprojektowali i zbudowali go Niemcy. Most był wybudowany równolegle z budynkami Dworca Toruń Miasto. Most jest na tyle ciekawy, że poświęcę jemu osobny wpis o Toruniu w cyklu Pomorze.
Dworzec PKP Toruń Miasto widok w kierunku mostu kolejowego. fot. Piotr Wujec |
Na Dworcu Toruń Miasto Polacy dnia 18 stycznia 1920 roku powitali Wojsko Polskie wkraczające do Torunia. Przypominam - w wyniku zabiegów Narodowców (dwóch znanych w Europie Polaków: pianista Paderewski i doktor chemii Dmowski) kraje zwycięskiej Ententy przyznały Polsce Pomorze.
Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec |
Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec |
Przebudowa dworca
Ostania istotna przebudowa tego dworca miała miejsce w 1938 roku. Powodem przebudowy była wizyta w Toruniu marszałka Śmigłego-Rydza. Wówczas w 1938 roku dworzec został przebudowany na styl modernistyczny i nadal jest on w tym stylu.
Dziś dworzec ten wymaga gruntownego remontu.
Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec |
Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec |
Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec |
Pierwotnie miał ten dworzec przejść gruntowny remont do roku 2022, jednak z tych planów nic nie wyszło.
Obecnie (w grudniu 2022 r.) pojawiła się informacja, że ten dworzec ma zacząć być remontowany od grudnia 2022 r., w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni”.
Niestety plany te, o których czytałem, zakładają przeznaczenie zabytkowego budynku dworca Toruń Miasto na.. hostel. We mnie ta wizja budzi niepokój o przyszłość bryły, wnętrza i wyglądu tego dworca.
Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec |
Dworzec PKP Toruń Miasto fot. Piotr Wujec |
Po powrocie z Torunia taki znalazłem, z początku grudnia 2022 r., artykuł na ten temat:
https://www.nakolei.pl/rozpoczyna-sie-przebudowa-dworca-torun-miasto-prace-potrwaja-blisko-dwa-lata/
Podsumowując
Ważnym jest dziś pytanie jak inwestycja kolejowa CPK (Centralny Port Komunikacyjny), czyli budowa szybkich kolei, wpłynie na:
infrastrukturę,
zabytki i domy (drgania),
wartość nieruchomości,
stan przyrody i stan samych mieszkańców Województwa Kujawsko - Pomorskiego, stres z powodu wysiedlenia, drgania, wyburzenia...
Owszem wiem, wiem - jest cywilizacyjna potrzeba zmian, ja to dostrzegam, z drugiej jest też moje pytanie o ich koszty, tych zmian i inwestycji, koszty społeczne.
Dziękuję za uwagę
Piotr Wujec
Piotr Wujec – krótko o mnie: pasjonat łażenia po górach i żagli (sternik jachtowy), miłośnik rodzinnego miasta Warszawy, pasjonat lotnictwa.
No dobra co jeszcze? Ukończyłem w 1997 roku studia
dzienne na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, potem Zarządzanie
Infrastrukturą Lotniczą na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki
Krakowskiej, do tego podyplomowe: Prawo Lotnicze na Uczelni Łazarskiego, Prawo
Karne Materialne i Procesowe na Uniwersytecie Jagiellońskim. Mam za sobą 3 letnie Seminarium
Doktoranckie Nauk Prawnych, będąc doktorantem w Instytucie Prawa Upadłościowego
i Restrukturyzacyjnego Uczelni Łazarskiego.
No a coś ciekawszego? Mam za sobą: kurs młodszego
ratownika WOPR, kurs żeglarza a potem sternika jachtowego, kurs szybowcowy Aeroklubu
Warszawskiego.
Dlaczego lubię opisywać moje obserwacje? Obsługując 24
procesy prywatyzacji po stronie społecznej oraz szereg sporów zjeździłem
troszkę Polskę, widziałem i doceniam rolę historii.
Prywatnie? Jestem szczęśliwie żonaty od ponad 20 lat,
moja żona – wykładowca akademicki – jakoś ze mną wytrzymuje, Ona oraz moi dwaj
synowie. Reszta to seria dobrych i złych moich decyzji…
No a ten blog? Blog to moje hobby od 2017 roku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Informuję.
Na swoim blogu toleruję w komentarzach każdą opinię, jest mi obca poprawność. Poprawność to zabójczyni wolności.
Czy cenzuruję komentarze?
Nie. Cenzura jest zakazana w Konstytucji RP.
Ja cenię sobie wolność słowa i prawo.
Na blogu usuwam wulgarne komentarze.
Proszę unikajmy wulgaryzmów.
Podsumowując.
Informuję o możliwości zaniechania publikacji na moim blogu komentarzy o treści wulgarnej.