Kanał Niegociński. Polskie konstrukcje 19. Mazury
Kanał
Niegociński. Polskie konstrukcje 19. Mazury
Kanały maja swój urok dla żeglarzy, szczególnie gdy płynie się nim raz na 30 lat😊. Jak ja po 30 latach z moim przyjacielem we wrześniu 2022 r. kiedy znowu płynęliśmy Kanałem Niegocińskim.
Byłem miło zaskoczony wynikiem
dokonanego w latach 2018-2019 remontu Kanału Niegocińskiego. Kanał ten ma swój
urok, sami zobaczcie.
Kanał Niegociński. fot. Piotr Wujec |
Kanał Niegociński. fot. Piotr Wujec |
Wejście do Kanału Niegocińskiego od strony Jeziora Kisajno. fot. Piotr Wujec |
Kanał
Niegociński po oddaniu go ponowie do użytku w 2019 roku ma obecnie głębokość około
1,5 m, czyli większą niż kiedyś. Po remoncie wzrosła ta głębokość o kilkadziesiąt
centymetrów, co ma znaczenie dla żeglarzy. Do tego podczas remontu w 2018 roku naprawiono brzegi kanału istotne dla burłaczenia.
Kanał Niegociński wejście do kanału od strony Jeziora Tajty. fot. Piotr Wujec |
Praktycznie
rok po roku żeglowałem na studiach po Wielkich Jeziorach Mazurskich. Pamiętam Kanał
Niegociński z pierwszej połowy lat 90 tych XX w. Wówczas kanał był płytki, ze
zniszczonymi brzegami. Od 2019 roku to już zupełnie inny kanał.
Kanał Niegociński. fot. Piotr Wujec |
Wówczas
30 lat temu mieliśmy łódkę bez silnika (mały jacht kabinowy z 4 osobową kabiną typ
„Foka” idealny dla czterech studentów, bo tani). Nie mając silnika żeglarze burłaczą. Dobry sport i wymagająca siły zaprawa. W tym wypadku nie tylko poranna lecz czasami wieczorna zaprawa...
Co
to jest burłaczenie?
Burłaczenie
to ciągnięcie za sobą po kanale na możliwie długiej linie (cumie) łódki (czyli jachtu).
Dla burłaczenia jest istotne aby brzegi kanału były utwardzone umożliwiające marsz
żeglarza z liną na plecach. Celem umożliwiania burłaczenia od setek lat kanały
były tak budowane, aby było można iść po utwardzonym ich brzegu.
Kanał Niegociński. fot. Piotr Wujec |
Po remoncie Kanału Niegocińskiego są na nim miejsca gdzie brak szans na przejście celem burłaczenia, z drugiej strony dziś to zupełnie inne czasy. Łódki maja silniki…
W tym miejscu trudno kontynuować burłaczenie. Kanał Niegociński. fot. Piotr Wujec |
Kanał Niegociński. fot. Piotr Wujec |
Kanał Niegociński przechodzi przez urokliwe Jezioro Tajty gdzie znajduje się wiele żeglarskich przystani. Obok kanału jest miejscowość Piękna Góra, z której przez wiele lat wraz z moja rodziną rok po roku czarterowałem jacht na tygodniowy rodzinny wypad.
Jezioro Tajty. Kanał Niegociński. fot. Piotr Wujec |
Jachty cumujące w Pięknej Górze, Kanał Niegociński. fot. Piotr Wujec |
Kanał Niegociński, ostatni wiadukt mijany płynąc w kierunku Jeziora Kisajno. fot. Piotr Wujec |
Kanał Niegociński wyjście z kanału na Jezioro Kisajno. fot. Piotr Wujec |
Krótka
historia Kanału Mazurskiego
Kto
wymyślił system kanałów na Mazurach?
Polak
Józef Naronowicz-Naroński będąc w XVII wieku nadwornym kartografem księcia
pruskiego (Prusy Książęce), sporządził szczegółowy projekt mazurskiego systemu
wodnego.
Inny
Polak Samuel Suchodolec, a po nim Jego syn Jan Suchodolec
kontynuowali prace nad pomysłem Narońskiego dotyczącym budowy systemu kanałów, projektowali
oni przebieg kanałów.
Wszyscy
oni byli polskimi arianami (Bracia Polscy), jak widać ten polskiego pochodzenia
odłam chrześcijaństwa (ruch religijny Arian) wydał wybitnych konstruktorów.
Uwieńczeniem
prac tych trzech wybitnych polskich konstruktorów było wprowadzenie w życie ich
pomysłów od 1764 r., na skutek politycznych decyzji namiestnika Króla Pruskiego
w Prusach Książęcych Johanna Friedricha von Domhardta. Wówczas tzw. „projekt kanałów
Suchodolców” zaczęto realizować.
W
latach 1765-1772 na bazie projektów Polaków pruskie władze przekopały liczne
kanały łączące jeziora: Mamry z Niegocinem, Niegocin z Tałtami, Bełdanami i dalej
aż z Jeziorem Nidzkim. W północnej części Wielkich Jezior powstały wówczas
kanały, od północy wymieniając w stronę południa (na mapie Polski poniżej zaznaczyłem
opisywany obszar):
Węgorzewski
(0,92 km),
Sztynorcki
(0,17 km),
Giżycki
(2,13 km),
Piękna
Góra (0,15 km),
Niegociński
(1,20 km).
źródło domena publiczna Internet. |
O
kanałach mazurskich w południowej części Wielkich Jezior Mazurskich zrobię
osobny wpis.
Kanał Niegociński, fot. Piotr Wujec |
Powody
budowy kanałów mazurskich.
Inwestycje - budowy szeregu kanałów (dających łącznie licząc z jeziorami drogę wodną przekraczająca
120 km) wykonano celem spławiania tym szlakiem
wodnym: zboża, soli, drewna. Inwestycja ta wsparła rozwój miast na Mazurach, takich
jak, np.:
Węgorzewo,
Giżycko, Mikołajki, Ruciane Nida, Pisz.
Województwo Warmińsko Mazurskie źródło domena publiczna |
Wniosek
jest prosty. Rozbudowa dróg wodnych, w tym kanałów ma sens z punktu widzenia
zapewnienia rozwoju państwa, każdego państwa, w tym mojego - Polski. Istotnym jest dobry wybór przebiegu nowo budowanych dróg (wodnych też) lub linii kolejowych z poszanowaniem prawa obywateli do informacji, konsultacji, wpływu na decyzje rządzących.
Dziękuję
za uwagę
Piotr
Wujec
Fajne zdjęcia
OdpowiedzUsuń