136 lat tradycji kolei w Lubyczy i Bełżcu (kolej galicyjska). CPK to nie tylko lotnisko. Część 2.

 

136 lat tradycji kolei w Lubyczy i Bełżcu

(kolej galicyjska)

CPK to nie tylko lotnisko. Część 2.

 

Poniżej - widok dnia 17 lutego 2023 r. przyszłej ostatniej stacji linii nr 56 z projektu kolejowego CPK, czyli stacji Lubycza Królewska. Jest to dziś stacja położona na obrzeżach miasta Lubycza Królewska, stacja bez rozkładu jazdy, stacja widmo…


 

Stacja Lubycza Królewska. fot. Piotr Wujec


 

Ma jednak ta stacja swój urok przyznacie, o ile spojrzycie na nią z tej perspektywy…


Stacja Lubycza Królewska. fot. Piotr Wujec

 

Stacja Lubycza Królewska. fot. Piotr Wujec



Kilka ciekawych faktów o mieście Lubycza Królewska (prawa miejskie zostały odzyskane w 2016 roku), napiszę w osobnym wpisie, w tym skupie się na kolei.


Stan linii kolejowych obecny na omawianym obszarze.


 

Kolejowa historia

 

Galicyjska linia kolejowa z Lwowa do Bełżca miała swoją przedostatnią stację kolejową w Lubyczy.

Mając na uwadze inny rozstaw torów w Rosji niż w Cesarstwie Austro-Węgierskim oraz Cesarstwie Niemieckim, to linia do Bełżca (przez Lubyczę) miała istotne znaczenie militarne w momencie wybuchu w 1914 roku I Wojny Światowej, vide mapa Galicji poniżej.


Kolej Galicyjska źródło domena publiczna mapa z epoki. 

 


 

Powstanie linii Lwów – Bełżec

 

Linia kolejowa Lwów – Rawa Ruska – Bełżec powstała już w 1887 roku. Powstanie tej linii kolejowej było wynikiem przyjęcia w 1880 roku przez austriacki parlament Ustawy o kolejach lokalnych (Galicja w ramach Cesarstwa Austro Węgierskiego podlegała pod parlament austriacki).

W Austrii poza nielicznymi przypadkami nacjonalizacji linie kolejowe powstawały jako prywatne inwestycje. Inwestor uzyskując koncesję na budowę (w przypadku Galicji) w Wiedniu i Lwowie miał szanse na kredyt na dobrych warunkach. Tak otwarta i liberalna polityka w należącej do Austrii Galicji, tylko w latach 1890 -1910, umożliwiła budowę aż 15 linii kolejowych (lokalnych) łącznie ponad 770 km torów.  



Na czerwono linie kolei galicyjskiej. fot. Piotr Wujec źródło domena publiczna mapa z epoki 

 

Ciekawostka

 

Pewnego dnia w 1901 roku opuszczał Rosję 34 letni ciemnoblond Polak urodzony w Zułowie na Wileńszczyźnie, dawny student znanej rosyjskiej uczelni medycznej w Charkowie. Opuszczał On Rosję po latach carskiego więzienia, a potem zesłania, po latach radzenia sobie w tajdze, jako myśliwy, po latach konspiracji.

Polak ten bardzo się denerwował gdyż był poszukiwanym przez Rosjan zbiegiem, pacjentem – więźniem, który dotarł na Ziemie Bełską, aż z carskiego petersburskiego Szpitala Mikołaja Cudotwórcy.

Poczuł ten Polak ulgę dopiero gdy przekroczył granicę rosyjsko – austriacką. Wówczas brak było połączenia kolejowego w tym miejscu z Zaborem Rosyjskim, musiał przebyć drogami odcinek między stacjami kolejowymi w zaborze rosyjskim a stacjami kolejowymi w zaborze austriackim.

Po przekroczeniu granicy Polak ten na stacji kolejowej w Lubyczy wsiadł do pociągu kolei galicyjskich, zaczynając swój pobyt w Galicji. Miał ten Polak wiele pseudonimów, a tak naprawdę nazywał się Józef Piłsudski.

 

 

Stacja Lubycza Królewska. fot. Piotr Wujec

Stacja Lubycza Królewska. fot. Piotr Wujec



 

Podsumowując

 

Dla mnie zaskoczeniem był 17 lutego 2023 r.:

- zły stan budynku stacji w Lubyczy Królewskiej,

- brak rozkładu jazdy i połączeń ze stacji w Lubyczy Królewskiej,

- ilość ciekawych zabytków w Lubyczy i urok tego miasteczka.

 

Natomiast widząc stację i wiedząc o dziś istniejących liniach kolejowych Województwa Lubelskiego zastanawiam się nad tym jakie kryteria zdecydują o wyborze przez CPK tego lub innego przebiegu nowej linii kolejowej, w sumie:

CPK to nie tylko lotnisko.


Stacja Lubycza Królewska. fot. Piotr Wujec


Mapy historyczne znalazłem po pewnych poszukiwaniach w Internecie. Dobrze, że dziś jest tam dostęp do historycznych map.

Położenie opisywanego terenu na mapie Polski poniżej.



Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec

https://wms.edu.pl/

 

Komentarze

  1. A ja się zastanawiam czy mecenas od wspierania samorządów w sprawach kolei w ramach naukowej Akademii CPK, tego Centrum Poszukiwania Kompromisu, to dobry pomysł na przyszłość Piotra Wujec...

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiem bez zwłoki. Nie wiem czy to dobry pomysł, ryzykuję.
    Owszem są w nim dwie dobre rzeczy.
    Pierwsza - pomysł jest mój.
    Druga - pozyskałem dla mojego pomysłu patronat naukowy Politechniki Krakowskiej i Instytutu Kolejnictwa, a tym samym jest na tyle dobry, aby zainteresować ludzi nauki.
    Reszta zależy od samorządowców, czy będą zainteresowani wiedzą.
    Czyli już na to ja nie mam wpływu:) Co mogłem zrobiłem.
    Zapraszam na stronę i proszę trzymać kciuki.
    https://www.akademiacpk.pl/
    Dziękuję za podzielenie się wątpliwością.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Informuję.
Na swoim blogu toleruję w komentarzach każdą opinię, jest mi obca poprawność. Poprawność to zabójczyni wolności.

Czy cenzuruję komentarze?
Nie. Cenzura jest zakazana w Konstytucji RP.
Ja cenię sobie wolność słowa i prawo.
Na blogu usuwam wulgarne komentarze.
Proszę unikajmy wulgaryzmów.

Podsumowując.
Informuję o możliwości zaniechania publikacji na moim blogu komentarzy o treści wulgarnej.

Najczęściej czytane. EN. The most read posts on my blog.