Urocza Struga koło Lipkowa. Puszcza Kampinoska. Mazowsze.

Urocza Struga koło Lipkowa.
Puszcza Kampinoska. Mazowsze.

Przez mokradła i powalone stare pnie wije się uroczo puszczańska Struga. Patrząc na tą meandrującą Strugę, prawie małą rzeczkę wczesną wiosną 2023 r., poczułem radość. To takie uczucie jakbym był kilkanaście kilometrów od cywilizacji. Tymczasem stałem nad Strugą raptem kilka kilometrów od granicy Warszawy, mniej niż kilometr w głąb Puszczy Kampinoskiej od zabytkowego Kościoła Św. Rocha w Lipkowie.

Struga w Puszczy Kampinoskiej koło Lipkowa. Pięknie wyglądają konary i pnie w wodzie.
fot. Piotr Wujec

Struga. Kampinoski Park Narodowy. fot. Piotr Wujec

Bardzo urzekająco wyglądają stare konary i pnie leżące w nurcie lub obok. Tworzą one wspaniały widok przypominający pierwotne lasy rosnące na piaszczystych ziemiach nizinnego Mazowsza.

Struga w Puszczy Kampinoskiej koło Lipkowa, fot. Piotr Wujec

Patrząc na dzieło wiatru i czasu ja oglądam sztukę natury.

Sztukę stworzoną przez naturę

nie dla elit,

nie dla samej sztuki,

lecz sztukę dającą:

pożywienie i schronienie mieszkańcom puszczy.

Puszcza Kampinoska w tym miejscu to piękne dzieło wiatru i czasu.
fot. Piotr Wujec AD 2023

Cieki wodne Puszczy Kampinoskiej.

Puszcza Kampinoska była przez wielki osuszana przez ludzi. Z tego powodu w puszczy jest dużo kanałów wykopanych przez ludzi. Obok kanałów na obszarach bagiennych Puszczy Kampinoskiej jest nadal sieć małych naturalnych cieków wodnych, do ważniejszych należy Struga.

„Struga” to też polska nazwa małego leśnego cieku wodnego.

Struga fot. Piotr Wujec

Struga

Opisywana i sfotografowana w tym wpisie struga w Puszczy Kampinoskiej nosi nazwę własną „Struga”. Stanowi ona dopływ idącego przez puszczę Kanału Zaborowskiego.

Struga idąca przez Lipków najpierw zbiera wodę z szeregu małych innych strug i kanałów na terenie Gminy Stare Babice. Zdjęcia innych strug i kanałów Gminy Stare Babice umieszczę w osobnym moim wpisie.

Flora nad Strugą

W Puszczy Kampinoskiej na obszarach bagiennych dominują zbiorowiska leśne olsy, w nich dominują olsze. Olsze rosną na mokradłach w kępach, do tego olsze tworzą u podstawy swoich pni kępy roślin. Między takimi kępami olszy utrzymuje się woda, często cały rok, to malowniczy widok.

Olsze i woda między nimi, w tym wypadku nad Strugą jest to wąski pas otoczony lasem sosnowym.
fot. Piotr Wujec AD 2023

Obok mokradeł są też w puszczy zalewane wodą dolinki, jak ta tworzona przez Strugę przecinającą piaszczyste wydmy porośnięte sosną. Wówczas widok jest malowniczy, sami zobaczcie.

Struga koło Lipkowa przecina rosnący na dawnych piaszczystych wydmach las sosnowy, co dodaje temu miejscu uroku, moim zdaniem.
Kampinoski Park Narodowy fot. Piotr Wujec

W zalewanej wodą przez Strugę dolince występują ciekawe rośliny: olsowe, szuwarowe (turzyce, kosiaciec żółty, karbaniec). Piękne są mchy, krzewy i paprocie rosnące dzięki wilgoci przy Strudze.

Już pod koniec marca jest soczysta zieleń w poszyciu nad Strugą. fot. Piotr Wujec.

Urocze są łęgi obok Strugi, one wymagają osobnego opisu.

Takie obszary jak ten stworzony przez Strugę są ostoją zwierząt.

Kampinoski Park Narodowy mapa z zaznaczonym opisanym obszarem koło Lipkowa.
Mapa - domena publiczna.

Jak tam dojechać i dojść?

Dojazd komunikacją miejską

Spod warszawskiej stacji Metro Bemowo jedzie do Lipkowa autobus podmiejski nr 714, którego przystanek jest pod stacją Metro Bemowo. Przystanek ten jest naprzeciwko Ratusza Dzielnicy Bemowo.

Wysiada się z autobusu linii 714 na przystanku, pn. „Lipków przy parku”, położonym na granicy Kampinoskiego Parku Narodowego we wsi Lipków przy ul. Akacjowej. Po wyjściu z autobusu należy pójść w kierunku uroczej kapliczki widocznej na moim poniższym zdjęciu.

Kapliczka w Lipkowie. fot. Piotr Wujec

Od tej kapliczki, stojąc przodem do Lipkowskiego Stawu, należy skręcić w lewo, w kierunku Kościoła Św. Rocha. Potem iść w kierunku północnym, prawidłowo i bezpiecznie, czyli pod prąd lewą stroną ulicy Paschalisa-Jakubowicza.

Przed mostem nad rzeczką Lipowska Woda (opiszę ta rzeczkę w osobnym wpisie), mając po prawej ulicę prowadzącą do zabytkowego Kościoła Św. Rocha, należy skręcić w lewo w leśny dukt prowadzący w głąb Puszczy Kampinoskiej. Już po około 15 -20 minutach marszu widać na wprost dolinkę i mokradła nad Strugą.

Widząc mokradła proponuję wzdłuż nich ruszyć na północ, północny zachód, Struga się pięknie wije…

Dojazd samochodem

Z Warszawy można wyjechać ulicą Górczewską, kierunek na Sochaczew. Ulica Górczewska przechodzi na terenie Gminy Stare Babice w ulicę Warszawską.

Po dojechaniu do Babic Nowych należy przejechać rondo prosto. Na pierwszych światłach za rondem (za centrum handlowym) skręcić z ulicy Warszawskiej w prawo, w ulicę Piłsudskiego. Potem jechać prosto mijając po prawej Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, gdzie ulica Piłsudskiego przechodzi w ulicę Sienkiewicza, autora opisującego Lipków w swoich powieściach.

Należy jechać ulicĄ Sienkiewicza prosto, potem ulica ta przejdzie w ulicę Mościckiego prowadząc nas do Lipkowa, gdzie można zaparkować pod kościołem Św. Rocha w Lipkowie.

Kościół Św. Rocha w Lipkowie, obecnie jest w remoncie. Miałem przyjemność być na niedzielnej mszy w drewnianej tymczasowej kaplicy obok tego zabytkowego kościoła, było ciekawe kazanie, wato tam pójść na mszę moim zdaniem.
Lipków fot. Piotr Wujec

Z parkingu pod Kościołem Św. Rocha w Lipkowie udać się droga w kierunku zachodnim, w przeciwnym kierunku niż cmentarz, przechodząc mostem nad rzeczką Lipowska Woda (opiszę ta rzeczkę w osobnym wpisie) należy iść prosto w leśny dukt prowadzący w głąb Puszczy Kampinoskiej. Po około 15 -20 minutach marszu widać na wprost dolinkę i mokradła nad Strugą.

Podsumowując

Warto uciec, tam nad Strugę, od cywilizacji.

Jest nad Strugą: cisza, trudny teren do marszu, piękne widoki.

Jeśli ktoś szuka czegoś w stylu:

urocze miejsca w gminie Stare Babice

to ja polecam spacer wzdłuż Strugi w Puszczy Kampinoskiej.

Struga wpada w rzeczkę o nazwie Lipkowska Woda. Lipkowska Woda zasługuje na osobne opisanie, co też uczynię na moim blogu.