FT-B (Fort FT-B) – pierwszy polski samochód pancerny Tańskiego łatwy w obsłudze. Polskie konstrukcje 22.
FT-B (Fort FT-B) – pierwszy polski samochód pancerny Tańskiego łatwy w obsłudze.
Dla wojska ma znaczenie gotowość bojowa pojazdów i możliwość ich szybkiej
naprawy w warunkach polowych. Zaprojektowane w 1920 roku samochody pancerne
projektu inż. Tadeusza Tańskiego, o oznaczeniu „FT-B”, spełniały ten podstawowy
wymóg - były one konstrukcyjnie proste. Samochody pancerne FT-B mógł naprawić w
warunkach polowych każdy, nawet laik, za pomocą jednego klucza mającego dwa
rozmiary z jednej strony „osiemnastkę”, a z drugiej „dziesiątkę”. Były to polskiej
konstrukcji samochody pancerne zaprojektowane i zbudowane w ekspresowym tempie
kilku miesięcy.
Samochód pancerny FT-B pod Muzeum Wojska w Warszawie, fot. Piotr Wujec AD 2020 |
Samochód pancerny FT-B Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku (2022 r.), fot. Piotr Wujec |
Podoba mi się ten samochód pancerny na tyle, że przez lata w różnych
muzeach robiłem zdjęcia FT-B i zbierałem o nim informacje. Publikuje moje
zdjęcia samochodu pancernego FT-B, jakie zrobiłem pod Muzeum Wojska w Warszawie
(2020 r.) oraz detali samochodu pancernego Tańskiego dobrze eksponowanych w
Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku (2022 r.).
Jaki był powód pospiechu podczas konstruowania FT-B?
W pierwszej połowie 1920 roku Bolszewicy (Armia Czerwona) zaczęli odnosić
sukcesy, nacierając w kierunku Warszawy. Wówczas Wojsko Polskie broniące się
jednocześnie przed Rosjanami, Czechami i Litwinami odczuwało braki broni, na
skutek kilku czynników:
- wspierających Bolszewików strajków brytyjskich socjalistycznych dokerów
(Partia Pracy) zgodnie z wytycznymi partii odmawiających załadunku broni i
amunicji dla Polski,
- ataku Czech na Polskę, czyli odcięcia dróg dostaw broni z Francji przez
Czechy,
- blokowaniu przez miasto Gdańsk dostaw broni dla Polski,
- postawy Niemców, którzy robili wszystko aby wygrała Rosja,
- wsparcia przez Litwę agresji armii Bolszewickiej na ziemie polskie.
W 1920 roku jedynym krajem pomagającym w praktyce Polsce były Węgry.
Plakat z 1920 roku fot. Piotr Wujec |
Plakat z 1920 roku fot. Piotr Wujec |
W tej sytuacji armia polska pilnie potrzebowała pojazdów pancernych, obie
armie polskie, zarówno Wojsko Polskie, jak i Armia Wielkopolska, doceniały
znaczenie manewru.
Na szczęście dla naszego kraju Komitet Narodowy Polski (m.in.: dr Dmowski,
Paderewski, dr Skłodowska, Piltz, Rozwadowski, Zamoyski, Haller, Grabski,
Wielowieyski, i inni) przekonał do pilnego powrotu do Polski wielu
uznanych na świecie polskich naukowców i konstruktorów. Jednym z nich był inż.
Tadeusz Tański, który w 1919 roku kończy swoją pracę konstruktora we
Francji i wraca do Polski. W Warszawie rozpoczyna On pracę w Sekcji
Wojsk Samochodowych WP.
W 1920 roku w Centralnych Warsztatach Samochodowych inż. Tadeusz
Tański rozpoczął pospieszne prace nad zbudowaniem samochodu pancernego.
Projekt FT-B detale
Imponujący był krótki czas dwóch tygodni w jakim Tadeusz Tański
zaprojektował samochód pancerny FT-B.
Tański zaprojektował FT-B korzystając z podwozia i układu napędowego
samochodu osobowego Ford T, z tego powodu samochody pancerne Tańskiego
otrzymały oznaczenie FT-B (nazywano je też Fort FT-B).
Samochód pancerny FT-B Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku (2022 r.), fot. Piotr Wujec |
Samochód pancerny FT-B Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku (2022 r.), fot. Piotr Wujec |
Na potrzeby konstruowanego
samochodu pancernego inż. Tański zaprojektował i zmodyfikował podwozie i
wnętrze Forda T, m.in. poprzez:
- wzmocnienie
tylnego mostu,
- zastąpienie drążków
kierowniczych Forda nowymi bardziej wytrzymałymi,
Samochód pancerny FT-B Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku (2022 r.), fot. Piotr Wujec |
- przeniesienie w
inne miejsce zbiornika paliwa,
- większe pochylenie
kierownicy dla wygody kierowcy,
Samochód pancerny FT-B Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku (2022 r.), fot. Piotr Wujec |
- inne wygięcie
rury wydechowej,
- dla ułatwienia
obsługi wydłużenie korby do uruchamiania silnika,
- istotna
modyfikację deski rozdzielczej Forda.
Samochód pancerny FT-B Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku (2022 r.), fot. Piotr Wujec |
Do zabudowy opancerzonego
korpusu FT-B posłużyły, w charakterze płyt stalowych, przywiezione do Warszawy z
Twierdzy Modlin, tzw. tarcze okopowe, czyli płyty pancerne służące do wzmacniania
umocnionych stanowisk (gniazd) karabinów maszynowych. Samochody pancerne powstawały
pod niesamowitą presją czasu w warszawskich zakładach, w prostych warunkach warsztatowych.
Samochód pancerny FT-B Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku (2022 r.), fot. Piotr Wujec |
Konstruktor Tadeusz
Tański zaprojektował dla samochodu pancernego FT-B obrotową pancerną wieżyczkę,
uzbrojoną w pojedynczy karabin maszynowy Maxim kal. 7,92 mm.
Samochód pancerny FT-B Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku (2022 r.), fot. Piotr Wujec |
Gdzie była ulokowana produkcja FT-B?
Produkcja samochodów pancernych FT-B projektu inż. Tańskiego odbywała się
na warszawskiej Woli, w zakładach „Gerlach i Pulst”.
Fabryka była na ówczesnej ulicy Dworskiej, dziś ulicy Kasprzaka, to była
ważna firma dla obronności Polski, w tym miejscu była po 1920 roku Państwowa
Fabryka Karabinów, po 1945 roku jej kontynuacją była Fabryka Wyrobów
Precyzyjnych im. gen. Świerczewskiego, od 1996 roku była to Fabryka Wyrobów Precyzyjnych
„VIS” S.A., 28 kwietnia 2010 „VIS” Sp. z o.o. ogłosiła upadłość likwidacyjną,
niestety po 2010 roku przyspieszyło wygaszanie polskiego przemysłu
zbrojeniowego, majątek i budynki warszawskiej fabryki zaczęły znikać około 2012
roku.
Niestety 117 lat po założeniu firmy Gerlach i Plust, czyli w
2015 roku zniknęła z mapy Warszawy, już nawet formalnie, w tym miejscu ta firma
zbrojeniowa. Dziś są w tym miejscu bloki przeszklone zbudowane przez
prywatnego inwestora…
Dlaczego tam ulokowano produkcje?
Firma „Gerlach i Pulst” posiadała w 1920 roku konieczne dla takiej
produkcji maszyny i doświadczenie, gdyż wcześniej wytwarzała ta forma wagony
artyleryjskie dla pociągów pancernych.
Zdolności te i część wykwalifikowanych robotników zostało w tej fabryce,
pomimo wywiezienia z Warszawy przez Rosjan w 1915 roku maszyn (obrabiarek) oraz
przymusowego wysiedlenia do Rosji polskich robotników, celem likwidacji
przemysłu w Królestwie Polskim, z z którego Rosjanie wycofywali się pod naporem
Niemców.
Ilość FT-B
Pierwsze dwa pancerne Fordy pojawiły się na froncie już na początku lipca.
Łącznie powstało od 16 do 18 samochodów pancernych FT-B. Stopniowo
zaraz po wyprodukowaniu kolejne samochody pancerne dosyłano na front
z warszawskiej fabryki.
Wojnę przetrwało (1921 rok) dwanaście samochodów pancernych FT-B.
Samochód pancerny FT-B Muzeum Piłsudskiego w Sulejówku (2022 r.), fot. Piotr Wujec |
Sposób użycia bojowego FT-B
Wojsko Polskie używało samochodów pancernych FT-B w kontrofensywie atakując
Armię Czerwoną tyralierą wielu polskich samochodów pancernych.
Samochody pancerne Ford FT-B walczyły w różnych polskich jednostkach.
Wszystkie wyprodukowane samochody pancerne FT-B brały udział w walkach.
Kim był Tadeusz Tański?
Tadeusz Tański pochodził z polskiej
rodziny szlacheckiej, urodził się 11 marca 1892 roku w Moskwie, dnia 23 marca
1941 roku został zamordowany przez Niemców w niemieckim obozie
koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau.
Tadeusz Tański był ofiarą prowadzonej
od grudnia 1939 roku do 22 czerwca 1941 roku wspólnej niemiecko – rosyjskiej
akcji „AB” mającej na celu wyeliminowanie polskich elit, tj.: sportowców,
duchownych katolickich, naukowców, nauczycieli, artystów, konstruktorów,
policjantów, oficerów, działaczy samorządowych i polityków.
Tadeusz Tański był synem Czesława
Tańskiego, konstruktora pierwszego polskiego szybowca oraz wnukiem Adama
Tańskiego powstańca styczniowego, któremu Rosjanie zabrali za udział w
powstaniu cały majątek.
Tadeusz Tański ze swoim ojcem Czesławem Tańskim, źródło domena publiczna |
Tadeusz Tański był wykształconym
inżynierem mechanikiem oraz uznanym w Europie wynalazcą i konstruktorem.
Tadeusz Tański wykształcenie średnie otrzymał w 7-klasowej
Szkole Handlowej w Warszawie. Ukończył też studia techniczne, na które
w 1909 roku wyjechał do Francji, do wyższej Szkoły Elektrycznej
w Paryżu (studia 1909-1913).
Sukcesy we Francji
Po studiach Tański pracował naukowo we Francji, m.in. ze swoim profesorem
Ludwikiem Lacoin, sławą automobilizmu we Francji. Tański tuż po
studiach rozpoczął tworzenie pierwszych samodzielnych konstrukcji dla
francuskiego przemysłu motoryzacyjnego i lotniczego.
Tański skonstruował we Francji największy wówczas 12-cylindrowy silnik
lotniczy o mocy 520 KM dla górnopłatów.
Podczas I Wojny Światowej
Armia Francuska w 1917 roku wdrożyła do produkcji silnik dwusuwowy
pomysłu Tańskiego, do napędu stacji radiowych w samolotach.
Tański w 1918 roku konstruuje i opatentowywuje silnik lotniczy
wirujący „Wir“, co ciekawe jest to silnik dwusuwowy o 4 cylindrach.
W 1919 roku inż. Tański wraca do Polski.
Tadeusz Tański, źródło Wikipedia |
Tadeusz Tański był polskim
socjalistą, członkiem Polskiej Partii Socjalistycznej (PPS), proszę tylko
socjalistów polskich tamtego okresu nie mylić z dzisiejszą polską lewicą, byli
to bowiem ludzie o innych poglądach.
PPS to byli wielcy polscy patrioci,
którym bliska była idea suwerenności i niepodległości Polski. Polscy
socjaliści byli to ludzie zaangażowani w budowę Polski niezależnej od innych
krajów i obcego kapitału.
Przypominam, że ten polski PPS
zlikwidowali komuniści w 1948 roku.
Przykład komunistycznej propagandy z lat 1918-1921, z obietnicami wspólnego państwa bez narodowych sentymentów, bez narodowych państw, bez granic, czyli czysty komunizm... |
Podsumowując
Tadeusz Tański był człowiekiem czynu i naukowcem, obce Jemu były konwenanse.
Miał On wyobraźnię -
konstruował „na oko”, spontanicznie z niesamowitym wyczuciem miary, wagi i
wytrzymałości materiałów jakich używał. Jego szkice powstawały od ręki, a potem
dopiero ich trafność potwierdzały obliczenia i praktyka gdy testowano prototypy
Jego konstrukcji.
Ubierał się On skromnie, mało dbał o siebie. Namiętnie
chodził Tański w znoszonych marynarkach, brudnych butach i starych
płaszczach, nie przywiązywał wagi do wyglądu, Do tego stronił Tański od
papierosów i alkoholu, ta Jego trzeźwość dobrze o nim świadczy. Tym samym Tadeusz Tański mało pasował do „elit” Warszawy okresu II RP.
Tański był odważnym człowiekiem. Gdy
wchodziły do walki pierwsze Jego konstrukcji samochody pancerne FT-B to - wbrew
rozkazowi dowództwa - sam Tański, jadąc w pozbawionym opancerzenia samochodzie
osobowym, towarzyszył atakującym Rosjan (komunistów) polskim FT-B.
Jego samochód osobowy został wówczas
ostrzelany przez komunistów, sam inż. Tański przeżył tą szarżę, na szczęście
dla polskich konstrukcji okresu II RP, których stworzył jeszcze sporo.
Tadeusz Tański stojący za swojej konstrukcji samochodem pancernym FT-B, źródło domena publiczna |
Inżynier Tadeusz Tański był ciekawym
człowiekiem i wielkim polskim patriotą.
Po aresztowaniu przez Niemców, pomimo
wiedzy co Jego czeka, Tański odmówił pracy dla niemieckiego przemysłu. Z
powodu tej odmowy Niemcy zamordowali inż. Tadeusza Tańskiego w niemieckim KL
Auschwitz-Birkenau.
Postaram się w kolejnych wpisach
napisać o innych konstrukcjach Tadeusza Tańskiego oraz wynalazkach Jego ojca
Czesława Tańskiego.
Dziękuję za uwagę
Piotr Wujec
https://piotrwujec.pl/kilka-slow-od-siebie/
Piotr Wujec – krótko o mnie: pasjonat łażenia po
górach i żagli (sternik jachtowy), miłośnik rodzinnego miasta Warszawy,
pasjonat lotnictwa.
No dobra co jeszcze? Ukończyłem w 1997 roku studia
dzienne na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, potem Zarządzanie
Infrastrukturą Lotniczą na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki
Krakowskiej, do tego podyplomowe: Prawo Lotnicze na Uczelni Łazarskiego, Prawo
Karne Materialne i Procesowe na Uniwersytecie Jagiellońskim. Mam za sobą 3
letnie Seminarium Doktoranckie Nauk Prawnych, będąc doktorantem w
Instytucie Prawa Upadłościowego i Restrukturyzacyjnego Uczelni
Łazarskiego.
No a coś ciekawszego? Mam za sobą: kurs młodszego
ratownika WOPR, kurs żeglarza a potem sternika jachtowego,
kurs szybowcowy Aeroklubu Warszawskiego.
Dlaczego lubię opisywać moje obserwacje? Obsługując 24
procesy prywatyzacji po stronie społecznej oraz szereg sporów zjeździłem
troszkę Polskę, widziałem i doceniam rolę historii.
Prywatnie? Jestem szczęśliwie żonaty od ponad 20 lat,
moja żona – wykładowca akademicki – jakoś ze mną wytrzymuje, Ona oraz moi dwaj
synowie. Reszta to seria dobrych i złych moich decyzji…
No a ten blog? Blog to moje hobby od 2017 roku.
Komentarze
Prześlij komentarz
Informuję.
Na swoim blogu toleruję w komentarzach każdą opinię, jest mi obca poprawność. Poprawność to zabójczyni wolności.
Czy cenzuruję komentarze?
Nie. Cenzura jest zakazana w Konstytucji RP.
Ja cenię sobie wolność słowa i prawo.
Na blogu usuwam wulgarne komentarze.
Proszę unikajmy wulgaryzmów.
Podsumowując.
Informuję o możliwości zaniechania publikacji na moim blogu komentarzy o treści wulgarnej.