Belphegor upiór stworzony w Polsce. M-15 jedyny na świecie odrzutowiec rolniczy. Polskie konstrukcje odc. 24.
Belphegor
upiór stworzony w Polsce.
M-15
jedyny na świecie odrzutowiec rolniczy.
Z cyklu
polskie konstrukcje
odcinek 24
tekst i zdjęcia Piotr Wujec
Opiszę
poniżej wyjątkowy samolot M-15 (Мелец
М-15), skonstruowany w Polsce.
Samolot
wyjątkowy z trzech powodów:
1)
M-15 to
jedyny na świecie odrzutowiec rolniczy,
2)
M-15 to
jeden z dwóch skonstruowanych na świecie odrzutowców w układzie dwupłata,
3)
nazwy,
tj. Belphegor (to nazwa upiora z Luwru).
Wprowadzenie
Na skutek
podziału ról w ramach RWPG, polski przemysł lotniczy zamiast budować samoloty
bojowe, miał się od lat 70 XX wieku specjalizować w samolotach: lekkich
transportowych (np. An-2) oraz rolniczych. Mając na uwadze te zapadłe w Moskwie
decyzje RWPG przed polskim przemysłem postawiono zadanie skonstruowania nowego
samolotu rolniczego.
Zlecono to
zadanie WSK Mielec.
Wyjaśnienie
Rada
Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (Сове́т Экономи́ческой Взаимопо́мощи) dziś już nie istniejąca, organizacja powołana w 1949
roku „…celem koordynowania i rozwijania współpracy gospodarczej państw
członków…”, organizacja tzw. „wspólnotowa” i „gospodarcza” państw
komunistycznych, z siedzibą w Moskwie.
WSK Mielec
- Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu obecnie Polskie Zakłady Lotnicze
Sp. z o.o. (PZL Mielec).
Zakłady PZL Mielec powstały z pieniędzy polskich podatników, z
inicjatywy Państwa Polskiego w 1936, kiedy to w Mielcu została utworzona przez
PZL (Państwowe Zakłady Lotnicze) Wytwórnia Płatowców nr 2. Bardzo
szybko Państwo Polskie zbudowało od zera i uruchomiło tą fabrykę. Już w 1939
roku Wytwórnię Płatowców nr 2 w Mielcu opuścił pierwszy wyprodukowany w Mielcu
polskiej konstrukcji bombowiec PZL 37 „Łoś”.
W 1998
roku te kluczowe dla obronności polskiej zakłady przekształcono z
przedsiębiorstwa państwowego na spółkę o nazwie Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z
o.o.
Natomiast
16 marca 2007 roku (za rządów PiS) odbyła się prywatyzacja tych najważniejszych
polskich zakładów lotniczych poprzez sprzedanie aż 100% (czyli wszystkich)
udziałów PZL Sp. z o.o. amerykańskiemu prywatnemu koncernowi
„Sikorsky Aircraft Corporation”.
M 15 Belphegor, w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie fot. Piotr Wujec |
Konstruktorzy
M-15
Projekt
M-15, czyli jedynego na świecie odrzutowego samolotu rolniczego został
opracowany we współpracy polsko – rosyjskiej. Szefami biur konstrukcyjnych
byli: Rosjanin inż. Radim Izmaiłow (Риамир Адамович Измайлов) (ur. 1930 – zm.
1983) oraz Polak inż. Kazimierz Gocyła.
inż.
Kazimierz Gocyła (ur. 1932
- zm. 2015) to konstruktor i absolwent Politechniki
Warszawskiej. Ukończył w 1954 Wydział Lotniczy Politechniki Warszawskiej.
Natomiast w 1967r. ukończył studia wyższe II stopnia na wydziale lotniczym
Politechniki Warszawskiej oraz uzyskał tytuł magistra inżyniera w zakresie
budowy samolotów i rakiet.
Krótki
życiorys inż. Kazimierza Gocyły.
Urodził
się On na polskim Śląsku w Piaskach-Będzinie.
Pracę w
przemyśle lotniczym zaczynał Kazimierz Gocyła najpierw na stanowisku starszego
mistrza wydziału ślusarsko-spawalniczego w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w
Mielcu. Potem awansował w 1957 r. zostając kierownikiem sekcji
płatowcowej w biurze konstrukcyjnym WSK Mielec.
inż. Kazimierz Gocyła objął od 1959 roku stanowisko konstruktora prowadzącego i
przyjmował, celem uruchomienia produkcji w WSK Mielec, dokumentację radzieckiej
konstrukcji samolotu An-2. Ten wybitny polski inżynier od 1961 do 1964 był
kierownikiem w WSK Mielec Seryjnego Biura Konstrukcyjnego (produkcja:
MiG-17,An-2, TS-8).
W 1964 r.
inż. Kazimierz Gocyła został Głównym Konstruktorem WSK.
W 1971r.
inż. Kazimierz Gocyła otrzymał stanowisko zastępcy dyrektora do spraw
technicznych opracowań lotniczych w Zakładzie Doświadczalnym WSK, a od 1972r.
był głównym konstruktorem samolotu M-15.
Konstrukcja
M-15 (Мелец М-15)
M-15 to odrzutowiec rolniczy w układzie dwupłata
Problemy
konstrukcyjne
Wielkim
problemem było dla Polaków skonstruowanie pierwszego na świecie rolniczego
odrzutowca, a tym samym z założenia bardzo wolno latającego odrzutowca.
Celem
przetestowania możliwych rozwiązań konstrukcyjnych, w 1972 roku polscy
inżynierowie z Instytutu Lotnictwa w Warszawie zbudowali samolot doświadczalny
o nazwie Lala -1. Wyjaśniam - skrót „Lala” był od
określenia „latające laboratorium”, a nie od lali lub lalki😊. Samolot
został oblatany 10 lutego 1972 przez polskiego pil. Andrzeja Abłamowicza. Potem
w warszawskim instytucie powstał kolejny samolot – latające laboratorium, tj.
LLM-15.
Oblot M 15
Ostateczny
wariant M-15 (prototyp) oblatano 9 stycznia 1974.
Detale
Ciekawym
jest fakt wykorzystania w budowie M-15 przedniej część kadłuba od samolotu
An-2. Tylna część M15 to specjalnie zaprojektowana kratownica w układzie
dwubelkowym, z usterzeniem i silnikiem.
W tyle
kadłuba M-15 polscy inżynierowie
zainstalowali dwuprzepływowy silnik (AI-25), o ciągu 1470 daN (1500 kg).
M-15 miał
wbudowaną konstrukcyjnie aparaturę do rozpylania chemikaliów.
Zalety
Dobre
właściwości pilotażowe i duży zasięg.
Wady
Za powolne
- dla warunków operowania na niskich wysokościach, gdzie są przeszkody lotnicze
- zwiększanie ciągu silnika, a tym samym ryzyko braku szans na szybkie
wznoszenie celem ominięcia przeszkody.
Nadmierne
zużycie paliwa (550–600 litrów paliwa na godzinę lotu), czyli aż dwa - trzy
razy wyższe zużycie niż w porównywalnych samolotach rolniczych o napędzie tzw.
tłokowym.
Za mała
wytrzymałość eksploatacyjna konstrukcji M15, zmuszająca do ograniczenia prędkości operacyjnej
do 130 km/h, a przy ponad 100 km/h groziło tzw. „przeciągnięcie”.
Za długi
czas awaryjnego zrzutu ładunku ze zbiorników na chemikalia, z powodu takiego a
nie innego ich umiejscowienia (za wysoko i za wąskie zbiorniki).
Produkcja
Rosjanie
planowali zamówić tysiące M-15 jednak na przeszkodzie stanęły wady tej
konstrukcji. Ostatecznie wyprodukowano w WSK Mielec (PZL Mielec) ponad 120 samolotów M
15.
Podsumowując
Wiele osób
M-15 określa jako brzydki samolot.
Mi się podoba kształt M-15.
Doceniam
wysiłek polskich konstruktorów z WSK Mielec (PZL Mielec) oraz Instytutu
Lotnictwa w Warszawie. Myślę, że cenne było dla polskiej myśli lotniczej
doświadczenie zdobyte przez Polaków przy okazji projektowania, produkcji i
eksploatacji M 15.
Dziękuje
za uwagę
Piotr Wujec
Komentarze
Prześlij komentarz
Informuję.
Na swoim blogu toleruję w komentarzach każdą opinię, jest mi obca poprawność. Poprawność to zabójczyni wolności.
Czy cenzuruję komentarze?
Nie. Cenzura jest zakazana w Konstytucji RP.
Ja cenię sobie wolność słowa i prawo.
Na blogu usuwam wulgarne komentarze.
Proszę unikajmy wulgaryzmów.
Podsumowując.
Informuję o możliwości zaniechania publikacji na moim blogu komentarzy o treści wulgarnej.