Ostrogi i opaski kołobrzeskie. Pomorze

We wrześniu 2023 r. miałem przyjemność zobaczyć skutki umacniania brzegów w Kołobrzegu. Piękne plenery, imponujące maszyny i ogrom wykonanych prac zasługuje na wpis w cyklu Pomorze.


fot. Piotr Wujec AD 2023



Dokopałem się jesienią do rządowego dokumentu, pn. Informacja z wykonania programu wieloletniego, pn. „Program ochrony brzegów morskich”. Pracowała nad nim w 2023 r. Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Dokument wart przeczytania, szczególnie gdy podatnik idąc brzegiem widzi nowe ostrogi i opaski.


fot. Piotr Wujec



Przebudowa ostróg w Kołobrzegu (ostroga na zdjęciu poniżej) trwa od lat.

Imponujących kwot wymaga ochrona brzegu.

Za okres od 2003 roku do grudnia 2022 wydano na umocnienie brzegów tej części wybrzeża Bałtyku kwotę 637 mln zł, co ciekawe jest to podobno 70 procent planowanej kwoty.


fot. Piotr Wujec




Ostroga nowo wbijana, fot. Piotr Wujec AD 2023


Jak się okazuje wbijane ostrogi morskie stanowią koncepcję przebudowy umocnień brzegowych lub wymianę starych, zniszczonych ostróg na wschód od wschodniego krańca Kołobrzegu, który to ująłem na moich zadęciach.


fot. Piotr Wujec



Natomiast w zakresie opasek (na zdjęciu poniżej) z dokumentów Sejmu RP wynika, że w 2023 roku powstało w Kołobrzegu 1320 m nowych opasek chroniących brzeg. Ładnie jak dla mnie wyglądają te głazy, jakie tworzą opaski. 


Opaska z kamienia, fot Piotr Wujec



fot. Piotr Wujec


Inwestycję realizuje w 2023 r. firma Hydrobud, na linii Kołobrzegu, za kwotę 17,5 miliona złotych. Budowa odnywa się w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.


fot. Piotr Wujec AD 2023



Moim zdaniem zabezpieczenie brzegu to dobrze wydane pieniądze podatników, a różnicę dobrze chyba oddaje poniższe moje zdjęcie. Z drugiej strony stare ostrogi mają swój urok.


Stara ostroga i nowa, fot. Piotr Wujec



Urok starej ostrogi, fot. Piotr Wujec


Co ważne dla każdego miłośnika przyrody, w tym dla mnie, budowana opaska oddziela plażę od Ekoparku Wschodniego, tj. mokradeł z unikatowymi siedliskami roślin i zwierząt, czyli tzw. „ekosystemu słonawych torfowisk”. Morze ma utrudnione zabieranie terenu. Jednocześńie ja zadałem sobie pytanie o wpływ ingerencji człowieka w stan mokradeł, gdy już są opaski. 


fot. Piotr Wujec



Moim zdaniem wspaniałą rzeczą jest widoczne na wschód od Kołobrzegu przejście plaży, poprzez wydmy, w słone mokradła pełne dzikiej fauny i flory.

Z jednej strony wydm można jak ja wyciągnąć nogi ku morzu.

Z drugiej strony wydm można podziwiać ptaki na słonych bagnach.





fot. Piotr Wujec ad 2023



Marsz wzdłuż brzegu jest cudowny. Ja już się cieszę, że po zimie jest szansa na wypad nad Bałtyk w tym roku, może równie fajny jak ten z 2023 r. O Ekoparku Wschodnim, o lasach Podczela tych jakie zszedłem, to ja jeszcz napiszę na moim blogu. 

Dziękuję za uwagę.


Piotr Wujec

Komentarze

Najczęściej czytane. EN. The most read posts on my blog.