AREO pojazd dla wojsk powietrznodesantowych. Polskie konstrukcje odc. 30.
W cyklu polskie konstrukcje od lat staram się zbudować na faktach wiarę pt. „Polak jednak potrafi”. Dziś kilka słów o wyjątkowym projekcie na skalę światową polskiego pojazdu AREO przystosowanego do desantowania z powietrza celem wsparcia operacji wojsk powietrzno desantowych. Tylko kilka państw na świecie projektuje i produkuje tego typu pojazdy. To przykład dobrych skutków wsparcia Państwa Polskiego dla projektów prywatnych polskich firm.
Wprowadzenie
Postaram się wprowadzić w temat tak, aby był on zrozumiały dla każdego, w tym osoby mało zainteresowanej wojskowością, no to zapraszam "Siadaj proszę pogadamy"...
Tylko kilka państw na świecie posiada potencjał naukowy, techniczny i produkcyjny umożliwiający budowanie pojazdów i specjalnych do nich platform, przystosowanych do desantowania na spadochronach. Istotnych pojadów dla wsparcia na zrzutowisku (lądowisku) wojsk areomobilnych (powietrzno desantowych). Do tych krajów należała nasza Polska w okresie Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (PRL).
PRL to był kraj bez demokracji rządzony przez wierną Moskwie komunistyczną partię Polską Zjednoczoną Partię Robotniczą (PZPR), której kontynuacją polityczną była od 1991 Socjaldemokracja Rzeczpospolitej Polskiej (SRD), potem zmieniła ona nazwę na Sojusz Lewicy Demokratycznej (SLD), a od 2020 r. działa pod nazwą Nowa Lewica.
W okresie PRL polskie zakłady produkowały specjalne platformy desantowe umożliwiające zrzucanie sprzętu na spadochronach. Takie zrzuty były ćwiczone przez istniejące w okresie PRL Ludowe Wojsko Polskie (LWP), które posiadało jednostki mające zdolności desantowania.
Niestety po upadki PRL i powstaniu III RP, nastąpiła zapaś naszej armii, w tym brak szkoleń praktycznych desantowania sprzętu na spadochronach.
Siły Zbrojne RP (WP) posiadają jednostkę powietrzno desantową o dużym stopniu rozwinięcia (ukompletowania w okresie pokoju), którą jest 6 Brygada Powietrznodesantowa, im. gen. bryg. Stanisława Franciszka Sosabowskiego (dalej 6 BPD).
Mimo zmian nazw i dyslokacji 6 DPD nieprzerwanie istnieje od 1957 roku kiedy utworzono Pomorską Dywizję Powietrznodesantową. Dywizję szykowaną głównie do ataku na Danię w ramach Układu Warszawskiego.
Układ Warszawski (pełna nazwa: Układ o Przyjaźni, Współpracy i Pomocy Wzajemnej, ros.: Договор о дружбе, сотрудничестве и взаимной помощи) to istniejący od 1955 do 1991 roku układ wojskowy, kierowany przez Moskwę, wrogi wobec NATO zrzeszający większość krajów „socjalistycznych”, w tym Polskę (PRL).
1. Przełom
Jak już napisałem po upadku PRL nastąpiła aż 30 letnia przerwa w desantowaniu pojazdów przez nasze WP.
Zobaczcie jak brzmi to niesamowicie
„przez 30 lat brak było szkoleń żołnierzy 6 Brygady Powietrznodesantowej w zakresie desantowania pojazdów”,
czyli brak bylo szkoleń niezbędnych dla powodzenia operacji wojsk powietrznodesantowych, o ich roli wiemy od czasu II Wojny Światowej.
1.1. Przełom 10 czerwca 2020 r.
Karygodny okres zaniechań w zakresie szkoleń i wyposażenia 6 Brygady Powietrznodesantowej WP przerwało desantowanie 10 czerwca 2020 r. polskiej konstrukcji i produkcji pojazdu AREO!!! Desant maiła miejsce na polskim poligonie w Drawsku Pomorskim.
Areo polski pojazd specjalny na platformnie desantowej autor Piotr Wujec |
1.2. Przełom 14 grudnia 2018 r.
Przełom nastąpił w 2018 roku po latach pracy konstrukcyjnej polskich firm, które na własne ryzyko finansowe opracowały nowatorską konstrukcję pojazdu Areo. Jeśli w tym monencie drogi czytalniku szukasz podtekstu politycznego to odsyłam do pkt. 5 mojego wpisu...
W dniu 14 grudnia 2018 roku - dzięki wcześniejszej pozytywnej decyzji Ministra Obrony Narodowej (od stycznia 2018 r. był nim wówczas min. Mariusz Błaszczak) – doszło do zawarcia umowy, na dostawy pojazdów specjalnych dla wojsk powietrzno desantowych, pomiędzy:
Zamawiającym
Skarbem Państwa reprezentowanym przez Inspektorat Uzbrojenia (Agencja Uzbrojenia)
a
Wykonawcą
Konsorcjum w składzie:
Kafar Bartłomiej Sztukiert (lider),
Hibneryt Sp. z o.o.,
Auto-Podlasie Sp. z o.o. S.k.
Auto Special Sp. z o.o. Oddział Sobiesław Zasada Warszawa
UWAGA
Na skutek umowy z 14 grudnia 2018 roku w latach 2019-2022 trafiło do 6 Brygady Powietrznodesantowej 80 pojazdów wojsk aeromobilnych Areo oraz 120 przyczep specjalnych.
Sprzęt ten trafił do 6 BDP wraz z pakietem logistycznym oraz szkoleniem specjalistycznym dla naszych żołnierzy świadczonym ze strony polskich firm!!!
1.3. Wykonanie
80 pojazdów i 120 przyczep specjalnych
nie dość, że skonstruowanych przez polskie firmy, to jeszcze przez nie wyprodukowanych w trudnym okresie „Covidowych” obostrzeń, mających wpływ na łańcuch dostaw.
1.4. Koszt
Mimo:
tak niszowego charakteru tego zamówienia,
tak dobrego efektu,
takiego nakładu pracy...
to cała wartość umowy na 80 pojazdów Areo oraz 120 specjalnych przyczep wyniosła:
UWAGA
tylko 50 mln PLN brutto…
Jak jest to mało w stosunku do kosztów sprzętu kupowanego od obcych?
Proszę sprawdzić koszty innych systemów w necie…
AREO o taki budujący przykład: „Polak potrafi”.
Areo polski pojazd specjalny oraz przyczepa specjlana autor Piotr Wujec |
2. Ciekawostka
Pomimo „pandemii”, o której brak było wiedzy w momencie zawarcia umowy.
Pomimo związanych z pandemią dziwnych obostrzeń.
Przez ww. polskie firmy umowa na dostawy Areo została zrealizowana:
- rzetelnie, z dotrzymaniem warunków,
- terminowo, w umówionym czasie,
- z zachowaniem rygorów jakościowych.
Mało tego.
Dzięki faktowi zamówienia przez nasz MON pojazdów w polskich firmach, to bez dodatkowych kosztów była możliwość wprowadzania zmian funkcjonalnych w polskim pojeździe Areo. Zmian opartych na doświadczeniach z funkcjonowania w jednostkach 6 BPD kilku pierwszych pojazdów AREO.
Dzięki zamówieniu polskiej konstrukcji w polskich firmach była możeliwość aby potrzeby żołnierzy były na bieżąco uwzględniane przez polskich inżynierów.
3. AREO
i jego przeznaczenie
AREO to polskiej konstrukcji pojazd wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności produkowany wraz z przyczepą specjalną, z którą tworzy zestaw.
Zestawy AREO przeznaczone są do:
- zrzutu na spadochronie;
- transportu w warunkach bojowych wyposażenia na zrzutowisku;
- wsparcia patrolu pieszego (transport zaopatrzenia);
- holowania systemów uzbrojenia (np. artyleryjskich) o masie 1000 kg;
- do montażu uzbrojenia, np. opl;
- realizowania misji CASEVAC (transport rannych na polu walki).
Areo polski pojazd specjalny autor Piotr Wujec AD 2024 |
4. AREO
i jego możliwości
Pojazd AREO może być:
- transportowany przez śmigłowiec, w tym podczepiony;
- zrzucany na platformie desantowej PDS typu „V” 108” 12 ft.
Ten polskiej produkcji pojazd może być desantowany z:
- pokładu samolotów C-130 Hercules,
- mających niską ładownię C-295M CASA.
Duże możliwości pojazdu AREO wynikają z jego kompaktowych wymiarów:
długość: 3,6 m,
szerokość: 2,1 m,
wysokość: 2,3 m
po złożeniu klatki wys. raptem 1,35 m.
Do tego dochodzi niska masa własna AREO, tj. raptem 1,8 t.
Dopuszczalna masa całkowita AREO wynosi aż 3,5 t.
W kolejnym odcinku:
- opiszę pozostałe detale AREO,
- podzielę się kolejnymi moimi zdjęciami AREO jakie zrobiłem podczas Pikników Wojskowych 15 sierpnia 2023 r oraz 15 sierpnia 2024 r.
AREO detale fot. Piotr Wujec AD 2023 |
5. Na koniec wyjaśnienie
Minął ponad rok od wyborów parlamentarnych, których wynikiem była zmiana opcji rządzącej z dniem 13 grudnia 2023 r. Tym samym minął czas wyborów, czas szukania haków przez „walczące o koryto” opcje. Czas aby zaniechać nagłaśniania tylko złych decyzji opcji rządzącej w latach 2015-2023, które jest męczące.
Daleko mi do polityki, mam nikły wpływ na propagandę ona zawsze będzie po każdej stronie politycznych sporów. Jednak uważam, że polscy podatnicy mają prawo wiedzieć o dobrych decyzjach wspierających polski przemysł, wymagających odwagi postawienia się obcym gdy polski rząd zamawia sprzęt u Polaków.
Chcę wyjść poza okopy walki politycznej obu stron opartej na emocjach, chcę napisać coś budującego. Czuję zmęcznie ich polityków walką o władzę i proszę moje wpisy czytać bez szukania politycznego podtekstu.
Mając na uwadze przełomowe decyzje wspierające polskich producentów, zapadłe bez oglądania się na naciski obcych, to o tych decyzjach zrobię kilka wpisów w cyklu "polskie konstrukcje" (Bóbr, Borsuk, Areo, Wirus, Krab, Grot, itd.).
Dziękuję za uwagę
Piotr Wujec
Komentarze
Prześlij komentarz
Informuję.
Na swoim blogu toleruję w komentarzach każdą opinię, jest mi obca poprawność. Poprawność to zabójczyni wolności.
Czy cenzuruję komentarze?
Nie. Cenzura jest zakazana w Konstytucji RP.
Ja cenię sobie wolność słowa i prawo.
Na blogu usuwam wulgarne komentarze.
Proszę unikajmy wulgaryzmów.
Podsumowując.
Informuję o możliwości zaniechania publikacji na moim blogu komentarzy o treści wulgarnej.