Parowóz TKt 48. Polskie konstrukcje odc. 33
TKt48 jest parowozem z serii tzw. „tendrzaków”, to jeden z ostatnich parowozów produkowanych w FABLOK dla PKP, budowany był również w poznańskich Zakładach Cegielskiego.
Wprowadzenie
TKt48 należy do tzw. „tendrzaków”.
Tendrzaki były teoretycznie przeznaczone dla ruchu podmiejskiego i towarowego.
Przez wzgląd na fakt, że w parowozach ważna jest maksymalna siła pociągowa maszyny, ograniczona przyczepnością parowozu, to kilka słów o sile.
Parowóz TKt 48-36 fot. Piotr Wujec |
Siła
Wartość siły parowozów normalnotorowych, ich maksymalna siła pociągowa (maszyny), jest ograniczona przyczepnością parowozu.
Wartość siły pociągowej, np. parowozu TKt48 ogranicza przyczepność, która przy małych kołach tej lokomotywy wynosi 15 800 kG.
Przy opalaniu lepszym gatunkiem węgla parowóz TKt48 ciągnął:
- po torze poziomym składy osobowe o masie do 515 t z prędkością 80 km/h;
- po płaskim torze składy towarowe o masie 1050 t z prędkością 60 km/h;
- w terenach górskich mógł na wzniesieniu 20‰ ciągnąć składy osobowe o masie 155 t z szybkością aż 50 km/h.
Parowóz TKt 48-36 fot. Piotr Wujec |
Walory konstrukcji
Walorem tego parowozu TKt48 była jego masa w połączeniu z czterema parami kół napędowych, masa w proporcji do napędu dająca duże przyśpieszenie.
Niewielka średnica kół napędowych ograniczała prędkość maksymalną TKt48, a jednocześnie umożliwiała przyśpieszenie o jakim napisałem powyżej.
Lokomotywa ta dobrze sobie radziła na łukach.
Innym plusem konstrukcji parowozu TKt48 była duża wydajność kotła.
Odnośnie naszych gór i lokomotywy TKt48, to po poprawieniu kilku parametrów parowozy te ciągnęły górskie składy w naszym kraju aż do początku lat 90 tych XX w.
Wyjaśnienie
Tender to wagon do przewozu węgla dołączany do parowozu, w wypadku TKt 48 na poniższym zdjeciu widać tender tego parowozu.
Parowóz TKt 48-36 fot. Piotr Wujec |
Konstruktorzy
Jednym z konstruktorów parowozu Tkt 48 był inż. Albert Czeczott ur. 1873 Petersburgu, zm. 1955 Warszawa (z tego co się doczytałem). Był to polski inżynier kolejowy i konstruktor parowozów, syn polskiego lekarza neurologa Ottona Czeczott oraz Leontyny z Kukielów.
Dr hab. Albert Czeczott był uznanym w Rosji, a potem w Polsce konstruktorem i wynalazcą, z dobrym wykształceniem na uczelniach rosyjskich.
W 1923 roku habilitował się On na Politechnice Warszawskiej.
Parowóz TKt 48-36 fot. Piotr Wujec |
Niestety
Niestety w warszawskiej Stacji Muzeum są jedynie szczątkowe informacje o prezentowanych tam zabytkach, w tym parowozach, skazujące każdego szukającego wiedzy na jej szukanie poza tym muzeum…
Stacja Muzeum oferuje tak skromną informację o parowozach TKt48:
fot. Piotr Wujec |
Podsumowując
Martwi mnie skromna w Stacji Muzeum informacja o eksponatach i ich konstruktorach. Informacja skromna w muzeum mającym prezentować kolej, położonym w stolicy Polski na Dworcu Głównym.
Warszawa i dorobek polskich konstruktorów zasługuje na dobrą informację.
Z dobrych rzeczy wartych odnotowania jest fakt, że gzemplarz TKt48 w Stacji Muzeum jest ładnie odrestaurowany.
Dziękuję za uwagę
Piotr Wujec
Komentarze
Prześlij komentarz
Informuję.
Na swoim blogu toleruję w komentarzach każdą opinię, jest mi obca poprawność. Poprawność to zabójczyni wolności.
Czy cenzuruję komentarze?
Nie. Cenzura jest zakazana w Konstytucji RP.
Ja cenię sobie wolność słowa i prawo.
Na blogu usuwam wulgarne komentarze.
Proszę unikajmy wulgaryzmów.
Podsumowując.
Informuję o możliwości zaniechania publikacji na moim blogu komentarzy o treści wulgarnej.