SM25 parowóz z silnikiem Wola 1DVSa/31. Polskie konstrukcje 18
SM25 parowóz z silnikiem Wola 1DVSa/31.
Polskie
konstrukcje
Kształty niektórych lokomotyw są ciekawe, zgrabne i jak ta o numerze SM25-002 przykuwają oko facetów, w tym moje oko.
Do tego Polki słyną z urody, a co dopiero ona.
Sami zobaczcie jak jest ona (rocznik 1962) nadal powabna w 2023 roku. Jej ja o wiek nie pytałem, znam zasady, sama miała wiek wypisany na sobie, gdy ją spotkałem w Warszawie.
Nie pracuje ona od 1973 roku, może emerytura
jej służy?
Jak sądzicie?
SM25-002 Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, fot. Piotr Wujec |
Narodziny
Centralne Biuro Konstrukcyjne
Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu opracowało w 1960 roku projekt pierwszej
polskiej lokomotywy z przekładnią hydrauliczną systemu Voith L26. Projekt
zaowocował zbudowaniem spalinowej
lokomotywy manewrowej typu 9D.
Co ciekawe lokomotywa ta miała polskiej
produkcji silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Wola 1DVSa/31.
Tak, tak moi drodzy czytelnicy kiedyś,
na mojej rodzinnej warszawskiej Woli, były Zakłady Mechaniczne „PZL Wola” zajmujące
się produkcją silników, w tym czołgowych, np. do polskiego czołgu PT-91 „Twardy”.
Dziś niestety tych zakładów brak na
Woli. Zakłady Mechaniczne „PZL Wola” zostały zlikwidowane w 2012 roku. Brzmi to smutno dziś,
gdy wojna na Ukrainie pokazała każdemu jak ważne jest posiadanie dużej ilości
czołgów, możliwości ich produkowania i serwisowania we własnym kraju, zamiast
liczyć na dostawy od obcych.
Gdzie powstała?
W latach 1961-63 chrzanowski „Fablok”
dostarczył PKP trzy egzemplarze prototypowe lokomotywy spalinowej SM25. Po
lekturze mojego wpisu z 2017 roku można zrozumieć skrót FABLOK:
Te polskiej konstrukcji lokomotywy SM25 miały dużo innowacyjnych polskich rozwiązań, w tym:
- izolację akustyczną;
- umieszczenie kabiny i pomostów lokomotywy
zapewniające optymalne warunki pracy manewrowej, co widać na poniższym zdjęciu.
Zgrabna proporcjonalna sylwetka SM25-002 |
Masa lokomotywy - max 37 400 kg
Prędkość maksymalna - 60 km/h
Zapas paliwa - 1100 l.
Tylko prototypy
Niestety wyprodukowano tylko 3
egzemplarze, w tym SM25 002.
Potem produkcję przerwano z powodu problemów z dostawą niemieckiej przekładni do tych parowozów. Skończyło się jak zawsze w naszej polskiej historii gdy następowało wiązanie naszego przemysłu ciężkiego (obronnego lub strategicznego) z niemieckim przemysłem.
Mam możliwość planowania wpisów z wyprzedzeniem na moim blogu. Ten wpis na moim blogu ukaże się za 10 dni, czyli już po serii moich spotkań z samorządami w ramach mojego projektu, pn.: CPK to nie tylko lotnisko.
Sprawdzę wówczas w ramach tego projektu, w Województwie Lubelskim, jak wygląda sprawa rozbudowy linii kolejowych w ramach CPK, konsultacji społecznych i poszanowania prawa obywateli do informacji.
W już napisanym wpisie opiszę 1 marca 2023 r. - Kanał Niegociński, z cyklu polskie konstrukcje.
Inne wpisy na temat kolei powstaną po 18 marca 2023 r. na skutek wniosków z mojej trzydniowej podróży po Województwie Lubelskim projekt:
CPK to nie tylko lotnisko.
Dziękuję za uwagę
Piotr Wujec
Warszawa, 15 luty 2023 r.
Komentarze
Prześlij komentarz
Informuję.
Na swoim blogu toleruję w komentarzach każdą opinię, jest mi obca poprawność. Poprawność to zabójczyni wolności.
Czy cenzuruję komentarze?
Nie. Cenzura jest zakazana w Konstytucji RP.
Ja cenię sobie wolność słowa i prawo.
Na blogu usuwam wulgarne komentarze.
Proszę unikajmy wulgaryzmów.
Podsumowując.
Informuję o możliwości zaniechania publikacji na moim blogu komentarzy o treści wulgarnej.