SM25 parowóz z silnikiem Wola 1DVSa/31. Polskie konstrukcje 18

 

SM25 parowóz z silnikiem Wola 1DVSa/31.

Polskie konstrukcje

 

Kształty niektórych lokomotyw są ciekawe, zgrabne i jak ta o numerze SM25-002 przykuwają oko facetów, w tym moje oko. 

Do tego Polki słyną z urody, a co dopiero ona. Sami zobaczcie jak jest ona (rocznik 1962) nadal powabna w 2023 roku. Jej ja o wiek nie pytałem, znam zasady, sama miała wiek wypisany na sobie, gdy ją spotkałem w Warszawie.


Nie pracuje ona od 1973 roku, może emerytura jej służy?

Jak sądzicie?

 

 

SM25-002 Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, fot. Piotr Wujec

 

Narodziny


Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu opracowało w 1960 roku projekt pierwszej polskiej lokomotywy z przekładnią hydrauliczną systemu Voith L26. Projekt zaowocował  zbudowaniem spalinowej lokomotywy manewrowej typu 9D.

Co ciekawe lokomotywa ta miała polskiej produkcji silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Wola 1DVSa/31.

Tak, tak moi drodzy czytelnicy kiedyś, na mojej rodzinnej warszawskiej Woli, były Zakłady Mechaniczne „PZL Wola” zajmujące się produkcją silników, w tym czołgowych, np. do polskiego czołgu PT-91 „Twardy”.

Dziś niestety tych zakładów brak na Woli. Zakłady Mechaniczne „PZL Wola” zostały zlikwidowane w 2012 roku. Brzmi to smutno dziś, gdy wojna na Ukrainie pokazała każdemu jak ważne jest posiadanie dużej ilości czołgów, możliwości ich produkowania i serwisowania we własnym kraju, zamiast liczyć na dostawy od obcych.

 

Gdzie powstała?


W latach 1961-63 chrzanowski „Fablok” dostarczył PKP trzy egzemplarze prototypowe lokomotywy spalinowej SM25. Po lekturze mojego wpisu z 2017 roku można zrozumieć skrót FABLOK:

 

 https://wujec.blogspot.com/2017/05/polskie-lokomotywy-czesc-1.html

 

Te polskiej konstrukcji lokomotywy SM25 miały dużo innowacyjnych polskich rozwiązań, w tym:

- izolację akustyczną;

- umieszczenie kabiny i pomostów lokomotywy zapewniające optymalne warunki pracy manewrowej, co widać na poniższym zdjęciu.


Zgrabna proporcjonalna sylwetka SM25-002 



Masa lokomotywy - max 37 400 kg

Prędkość maksymalna - 60 km/h

Zapas paliwa - 1100 l. 

 

Tylko prototypy

Niestety wyprodukowano tylko 3 egzemplarze, w tym SM25 002.

Potem produkcję przerwano z powodu problemów z dostawą niemieckiej przekładni do tych parowozów. Skończyło się jak zawsze w naszej polskiej historii gdy następowało wiązanie naszego przemysłu ciężkiego (obronnego lub strategicznego) z niemieckim przemysłem.


Mam możliwość planowania wpisów z wyprzedzeniem na moim blogu. Ten wpis na moim blogu ukaże się za 10 dni, czyli już po serii moich spotkań z samorządami w ramach mojego projektu, pn.: CPK to nie tylko lotnisko.

Sprawdzę wówczas w ramach tego projektu, w Województwie Lubelskim, jak wygląda sprawa rozbudowy linii kolejowych w ramach CPK, konsultacji społecznych i poszanowania prawa obywateli do informacji.  


W już napisanym wpisie opiszę 1 marca 2023 r. - Kanał Niegociński, z cyklu polskie konstrukcje. 


Inne wpisy na temat kolei powstaną po 18 marca 2023 r. na skutek wniosków z mojej trzydniowej podróży po Województwie Lubelskim projekt: 

CPK to nie tylko lotnisko. 

 

Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec

Warszawa, 15 luty 2023 r.

Komentarze

Najczęściej czytane. EN. The most read posts on my blog.