Białka. Dolina Białki. Tatry cz. XXXI.

 

Białka. Dolina Białki. 
Tatry cz. XXXI.

 

Za oknami mam wyjątkowo zimny, wręcz mroźny dzień 5 kwietnia 2023 r., ocieplenie klimatu na całego potwierdza śnieg za oknem:).  Dla kontrastu wobec tego zimna za oknem opiszę słoneczną moją wyprawę w Tatry, w pierwszej połowie czerwca 2022 r., gdy wyrwałem się na 4 dni w góry. Zamieszczam słoneczne zdjęcia rzeki Białki.

 

Białka jest rzeką górską, środkiem jej nurtu idzie granica pomiędzy Polską a Słowacją. Rzeka powyżej Łysej Polany po stronie słowackiej jest piękna moim zdaniem, sami zobaczcie.

Bezpośrednio do ładnego skalistego brzegu rzeki Białka (Bialka) można dojść po Słowackiej stronie granicy.

 

Białka. Tatry Wysokie. fot. Piotr Wujec AD 2022


 

Wówczas w czerwcu 2022 roku był to pogodny dzień. Rano wielka ilość turystów wypłoszyła mnie z drogi nad Morskie Oko. Ta ilość ludzi, spowodowała, że po kilkunastu minutach marszu z przystanku Polana Palenica w górę zawróciłem w dół do Łysej Polany.

Na Łysej Polanie przeszedłem granice polsko słowacką po tym uroczym moście.  

Białka. Tatry Wysokie. fot. Piotr Wujec AD 2022



 

 Po przejściu granicy poszedłem na słowacki przystanek pks. Chciałem podjechać kilka kilometrów do słowackiej miejscowości Javorina gdzie zaczyna się wielogodzinny zielony szlak wzdłuż Jaworowego Potoku (Javirinka) prowadzący na Lodową Przełęcz (2376 m n.p.m.) po słowacku Siedelko.

Niestety tam na Słowacji jest znacznie gorszy transport publiczny niż po polskiej stronie granicy. Brakuje w Łysej Polanie (Lysa Polana) busów lub autobusów umożliwiających wjechanie turysty w głąb słowackich Tatr.

Widząc słowacki przystanek można docenić polską komunikację.

 

Słowacki przystanek w Łysej Polanie Tatry Wysokie. fot. Piotr Wujec AD 2022



 fot. Piotr Wujec AD 2022



 

W tej sytuacji postanowiłem powtórzyć mój marsz z sierpnia 2017 roku i ruszyć na Polski Grzebień (2200 m n.p.m.). Poniżej mój opis wspinaczki z 2017 roku.

 

https://wujec.blogspot.com/2017/12/polski-grzebien-ii-tatry-wysokie.html

 

W 2022 roku nie wziąłem pod uwagę, że miałem 51 lat, zamiast raptem 46 lat, jak w 2017 😊. To raz. 

Czyli w tym cieple włączył mi się w 2022 r. tryb leń koło godziny 11, a trwał do godziny 13.

Druga przeszkoda w wejściu w Tatry Wysokie to fakt, że na Słowacji szlaki w wysokie partie Tatr otwierane są co roku dopiero 14 czerwca, Słowacy bardzo dbają o zwierzęta i rośliny w Tatrach Słowackich. 12 czerwca 2022 r. gdy doszedłem do Polany Białej Wody (Bielovodska Polana), to szlak dalej był zamknięty. Polanę Białej Wody opisze w osobnym moim wpisie.  

 

Polana Biała Woda Tatry Wysokie Słowacja. fot. Piotr Wujec AD 2022



 

W tej sytuacji posiedziałem sobie nad Białką, a potem wróciłem do Zakopanego pieszo przez Tatry Polskie. Mój powrót 8 godzin pieszo z Łysej Polany przez Tatry  do Zakopanego opisałem częściowo w tym moim wpisie:

 

https://wujec.blogspot.com/2022/07/gesia-szyja-goose-neck-tatry-wysokie.html

 

Dziś chcę Wam pokazać jak piękną rzeka jest Białka.

Po słowackiej  stronie duża część szlaku niebieskiego z Łysej Polany na Polski Grzebień idzie wzdłuż uroczego brzegu Białki. Brzeg jest skalisty i w wielu miejscach łatwo dostępny z drogi.


Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec 


Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec


Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec


 

Nim wyruszycie dalej z Łysej Polany warto w tym słowackim sklepiku uzupełnić zapasy, gdyż brak schronisk lub sklepów na całym szlaku niebieskim na Polski Grzebień.


 fot. Piotr Wujec


 

Słowacka miejscowość Łysa Polana jest prawie bezludna.

Na mnie ta miejscowość robiła przygnebiające wrażenie.

 

fot. Piotr Wujec


 

W Łysej Polanie przy wejściu na szlak niebieski na Polski Grzebień jest mapa oddająca skalę wysokości i odległości, jakie są na tym szlaku.


 fot. Piotr Wujec


 

Wzdłuż Białki wiedzie utwardzona droga prowadząca do leśniczówki na Polanie Białej Wody.


Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec AD 2022



Cudownym uczuciem jest marsz tą drogą i podziwianie licznych zakoli rzeki Białki, w których na powalonych pniach rosną nowe świerki.


Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec


Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec


Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec


 

W prawie każdej chwili, przez pierwszy kilometr drogi, można zejść z drogi na skalisty brzeg Białki. Idąc widać ludzi odpoczywających na skalistych wysepkach na rzece.

 

Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec



Gdy siadam nad rzeką Białka to w dali podziwiam piękną panoramę Tatr Wysokich. Warto nawet na godzinę lub dwie usiąść nad brzegiem i posłuchać szumu wody. Te zdjęcia dla mnie są kojące, z tego powodu się nimi podzielę.


Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec


 

Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec


W nurcie Białki. fot. Piotr Wujec


Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec



Idąc wzdłuż Białki słowacką drogą, po polskiej stronie rzeki widać ujście Waksmundzkiego Potoku do Białki.


Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec AD 2022


 

Wzdłuż drogi jest dużo kwiatów.

Urzeka też mnie widok pięknych motyli.

 

Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec


 

W sierpniu 2017 roku gdy wszedłem na Polski Grzebień mogłem podziwiać całą Dolinę Białej Wody, rzekę Białkę oraz Białą Wodę. Zobaczcie jak ładnie ta dolina wygląda z góry, po lewej masyw Młynarza (2170 m n.p.m.).

 

Dolina Białki w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec AD 2017


 

Idąc wzdłuż Białki po słowackiej stronie patrząc na polska stronę można podziwiać piękny Wołoszyn (2155 m n.p.m.), jego masyw jest w całości po polskiej stronie granicy.

 

 

Wołoszyn widziany z brzegu Białki w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec AD 2022

 

Poczujmy wspólnie to ciepło czerwcowe 2022 r.

Ciepło tak potrzebne dziś w zimną wiosnę 2023 r.

 

Białka w Tatrach Wysokich. fot. Piotr Wujec AD 2022


 

Serdecznie Wam polecam wiosenny marsz (a raczej spacer) wzdłuż Białki do Polany Białej Wody w słoneczne dni to jest raj dla oczu i uszu, raj ciszy, szumu wody, pięknych barw.

Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec

Komentarze

Najczęściej czytane. EN. The most read posts on my blog.