Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień. Tatry XXXV.

Są szlaki Tatr Polskich, jakie mijamy często, są takie przechodzone jedynie sporadycznie. Do tych drugich należy idący lasami szlak czerwony z Doliny Białki przez Dolinę Waksmundzką po Waksmundzką Rówień. Dziś opiszę w kilku zdaniach ten szlak.


Mając na uwadze tysiące ludzi czytających mój niekomercyjny blog, jaki prowadzę od 2017 r., to postaram się dla Państwa jeszcze więcej napisać o górach, no i pisać częściej o ile mi czas pozwoli.


We wrześniu 2023 r. (trzeciego dnia chodzenia po Tatrach) postawiłem sobie zadanie marszu 12 h, od rana, tak aby zdążyć na nocny pociąg do Warszawy, trasą:

- z Łysej Polany, Doliną Białki do schroniska w Dolinie Roztoki, vide:

https://wujec.blogspot.com/2023/04/biaka-dolina-biaki-tatry-cz-xxx.html

- następnie powrót do wejścia na szlak czerwony na Waksmundzką,

- potem czerwonym na Waksmundzką Rówień,

- z ww. równi zielonym przecinając Dolinę Pańszczycy do Murowańca,

- z tego schroniska niebieskim na Przełęcz Między Kopami,

- potem z przełęczy w dół żółtym do Kuźnic przez Dolinę Jaworzynki, vide:

https://wujec.blogspot.com/2018/11/dolina-jaworzynka-alternatywne-zejscie.html



Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r. fot. Piotr Wujec 


Powyższe moje zdjęcie oddaje atmosferę czerwonego szlaku na opisywanym odcinku. Polecam tą długą trasę z tego powodu, że szlak zielony i czerwony na tej trasie jest mało uczęszczany, cichy i trudny. 

Oba poniższe zdjęcia mapy w dokładnej skali 1:20 000 pokazują trasę do Równi Waksmundzkiej, polecam takie mapy, są znacznie dokładniejsze od tych powszechnie dostępnych 1:25 000 lub 1:30 000.


Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r. fot. Piotr Wujec



Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r. fot. Piotr Wujec


Mimo przebiegu tych tras podnóżem Tatr Wysokich są one wymagające i męczące. 

Tasy te oferują dzikie tereny i ciszę.

No a o ciszę w górach chodzi, gdy się chodzi:)


Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r. fot. Piotr Wujec



Maszerowałem wielokrotnie na dystansie od Doliny Białego do Polany pod Wołoszynem, też z moimi dzielnymi synami gdy byli jeszcze dziećmi, od warunków letnich po zimowe, zawsze warto, o czym napisałem w tym moim wpisie:

https://wujec.blogspot.com/2017/04/rusinowa-polana-przez-wooszyn-tatry.html


Mając powyższe na uwadze dziś opis rozpocznę od Polany pod Wołoszynem, gdyż zazwyczaj odbijałem ja i pewnie wielu z Was czarnym szlakiem na Polanę Rusinową. Natomiast szlak czerwony z Polany pod Wołoszynem wiedzie lesistymi stokami na Waksmundzką Rówień.

Oczywiście ciekawsze widokowo jest dojście na Waksmundzką Rówień szlakiem zielonym przez Gęsią Szyję (1489 m n.p.m.) z Rusinowej Polany, szlak ten opisałem w tym moim wpisie:

https://wujec.blogspot.com/2022/07/gesia-szyja-goose-neck-tatry-wysokie.html


Jednak opisany poniżej marsz czerwonym cienistym szlakiem na Waksmundzką Rówień przez Niżną Kopkę (1323 m n.p.m.) ma ten walor, że idąc poznajemy matecznik niedźwiedzi. Niedźwiedzie zamieszkują Dolinę Waksmundzką, jaką przecina ten szlak. Szlak czerwony prowadzi nas kamienistymi zboczami Niżnej Kopy widocznymi na moim zdjęciu.


Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r. fot. Piotr Wujec


Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r. fot. Piotr Wujec



Polana pod Wołoszynem, szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r. fot. Piotr Wujec



W dolinach i na stokach po obu stronach Niżnej Kopy czeka nas uroczy marsz przez las z bogatym runem, co mam nadzieję oddają moje zdjęcia.


Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r. fot. Piotr Wujec


Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r. fot. Piotr Wujec



Sama Waksmundzka Rówień składa się de facto z dwóch polan.

Pierwszej polany dającej piękny widok na słowackie Tatry, jakie zdobywałem przez dwa wcześniejsze dni. 

 Na tej polanie jest najniższa chyba w tatrach ława…


Waksmundzka Rówień piekno polany tatrzańskiej Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r.
fot. Piotr Wujec


Waksmundzka Rówień piekno polany tatrzańskiej Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r.
fot. Piotr Wujec



Waksmundzka Rówień piekno polany tatrzańskiej Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r.
fot. Piotr Wujec


Drugiej polany mało uczęszczanej, gdyż oddalonej od rozwidlenia szlaków pod Suchym Wierchem na Waksmundzkiej Równi (krzyżują się szalki zielony i czerwony). Walorem tej drugiej jest piękny widok na Ostry Wierch (1475 m n.p.m.), a do tego bujna łąka i cisza.



Waksmundzka Rówień piekno polany tatrzańskiej Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r.
fot. Piotr Wujec

Waksmundzka Rówień piekno polany tatrzańskiej Szlak czerwony z Doliny Białki na Waksmundzką Rówień 2023 r.
fot. Piotr Wujec



Idąc od Waksmundzkiej Równi zielonym szlakiem do Murowańca ponad 2,5 h ja na początku września 2023 r. minąłem się tylko z dwoma wędrowcami!!! 

Jest tym samym na zielonym szlaku cisza. Oferuje on dużo do pokonania wąwozów, potoków, przewyższeń. Super szlak zielony na Murowaniec – polecam, opiszę go osobno.


Szlak zielony na Murowaniec z Waksmundzkiej Równi 2023 r.
fot. Piotr Wujec



Wracając do czerwonego opisywanego w tym wpisie to poniżej moje zdjęcie spod schroniska w Roztoce...

Mało tego a potem kolejne moje ze szlaku za Równią Waksmundzką. 

Czułem wówczas radość.







Podsumowując

Pewnie każdy lubi sprawdzać ile fizycznie wytrzyma dni ostrego marszu. 

Ja w wieku 52 lat wytrzymałem trzy dni po 12-14 h marszu, ba żaden odcisk na mojej stopi mi tej radochy nie zakłócił, o nie:)


Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec

https://wms.edu.pl/piotr-wujec-o-mnie/

Komentarze

Najczęściej czytane. EN. The most read posts on my blog.