Górska droga TF-21, którą warto przejść zamiast przejechać. Teneryfa 16

Droga TF-21 przecina Teneryfę, wiodąc przez najwyższe partie gór, tuż obok Pico del Teide (3715 m n.p.m.). Droga ta jest stroma, wije się dziesiątki kilometrów przez góry. Ponieważ uwielbiam maszerować to w lipcu 2022 roku przeszedłem na piechotę drogą TF-21 z Vilaflor do Montana de Las Lajas (2145 m n.p.m.). Marsz górską drogą bez poboczy jest trudny. Trud ten wynagradzają piękne widoki, którymi chcę się podzielić.


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



Droga TF-21 wychodząca z Vilaflor jest wąska, bez poboczy, ze stromymi urwiskami na sporych jej odcinkach. Tam gdzie brak urwisk pod drogą, to urwiska skalne i strome ściany pieszy ma nad głową.


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



Warto moim zdaniem założyć na tej drodze kask, szczególnie tam gdzie skały się wspinają dziesiątki metrów powyżej głowy idącego drogą TF-21.



TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022




Mając na uwadze jak jest wąska droga TF-21 należy oczywiście iść pod prąd, po lewej stronie drogi, nawet gdy brak miejsca, a nad głową wiszą skały. Jest to zasadne mają na uwadze potrzebę „przytulania się do ścian” lub „balansowania na krawędzi” gdyż jest tam duży ruch oraz ostre zakręty zza których może wyjechać rower…


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



Częściej jednak samochód…


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



Samochód to nic na wąskiej drodze. Nic przy autobusie.

Autobus podczas mijania się z samochodami lub na zakręcie zmusza pieszego, czyli mnie, abym „wtopił się” w skalną ścianę. Z powodu braku pobocza brak innego wyjścia. Dziwnym było dla mnie uczucie gdy kilkanaście centymetrów od mojego ramienia mijał mnie autobus…


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



Vilaflor, z której ruszałem w górę, to miejscowości jaką opisałem w tym moim wpisie:

https://wujec.blogspot.com/2021/06/vilaflore-santa-cruz-de-tenerife.html


Idąc drogą TF-21 warto z niej zboczyć na 1 – 1,5 h celem zobaczenia graffiti i widoków, jakie opisałem w tym moim wpisie:

https://wujec.blogspot.com/2022/08/odkrycie-malunkow-nasciennych-na.html


Niestety szlak (PR-21), na który chciałem odbić z drogi TF-21 był tego dnia zamknięty. W tej sytuacji wyżej nadal szedłem drogą TF-21.


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



Natomiast dziś opisuję fragment drogi TF-21 prowadzący do punktu widokowego na wysokości ponad 1880 m n.p.m. gdzie miałem przyjemność spotkać lokalnego gada. Gada mało wrednego za to ciekawego… mnie. Miejscową jaszczurkę. 

Tak jak napisałem o florze, tak też o zwierzętach Teneryfy zrobię osobny wpis.


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022


Idąc drogą TF-21 mijam wspaniałe okazy sosny, endemicznego gatunku Teneryfy, tj. Pinus Canariensis, którą opisałem w tym moim wpisie:

https://wujec.blogspot.com/2024/04/pinus-canariensis-pino-gordo-pino-de.html


Marsz w niższych partiach monotonny im wyżej tym staje się ciekawszy z powodu widoków.


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022





Gdy maszerowałem brak u mnie było obaw o przekroczenie dozwolonej prędkości, tj. brak leku przed dronami i radarami:)


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



Idąc mijam jaskinie widoczne na stokach gór Teneryfy, które powstały w wulkanicznych skałach i popiołach.


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



Bariera mająca teoretycznie chronić od strony przepaści jest niska, a do tego znajdują się w niej liczne, szerokie szczerby, na które pieszy musi uważać, szczególnie gdy mija mnie samochód…





TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022


Gdy docieram do platformy widokowej na wyskości ponad 1800 m n.p.m. to robię sobie przerwę pierwszą po etapie 1,5 h marszu w zwrotnikowym upale. 

Przerwa to też moment gdy podliczam zapasy wody. Z 12 l wody, jakie wziąłem na moich plecach z Vilaflor, po 5 h marszu w górach zostało mi raptem 6 l, czyli mam stan alarmowy. Liczyłem wówczas na uzupełnienie wody w schronisku, z ujęcie rzekomo wody, jakie hiszpańska mapa mi pokazywała na wysokości ponad 2100 m n.p.m.


Moja mocno używana od 2018 roku mapa gór Teneryfy. fot. Piotr Wujec 2022



Z tej platformy widokowej podziwiam wąwozy i góry, jakie pokonałem sam lub z moim młodszym Synem.


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022


Jak bardzo się przeliczyłem ufając hiszpańskim mapom i szlakom, napiszę w kolejnym odcinku.

Wówczas czułem radość, że ja doszedłem na ten widokowy taras.


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



A inni tylko dojechali…


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



Powyżej tego widokowego tarasu, jakieś 30 min marszu w górę, warto odbić w bok gdyż jest tam posterunek hiszpańskiej straży pożarnej. Przy tym posterunku niestety brak wody za to jest cień i ładne widoki, jakie opiszę w osobnym wpisie.


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022


TF-21, fot. Piotr Wujec AD 2022



Jest tam powyżej posterunku hiszpańskiej straży pożarnej miejsce umożliwiające odpoczynek z widokiem na dwa szczyty jakie ja już zdobyłem na Teneryfie, vide:

https://wujec.blogspot.com/2021/02/kultura-rolna-na-szczytach-szczyt-roque.html

https://wujec.blogspot.com/2021/02/roque-del-conde-podejscie-na-sam-szczyt.html

https://wujec.blogspot.com/2024/06/roque-imoque-piers-wyniosa-w-gorach.html


Podsumowując

Warto chodzić zamiast tylko jeździć autem przez Góry Teneryfy, każde wyzwanie jest ciekawe i daje nowe ciekawe doświadczenia.

Mam nadzieję, że moje wpisy pomagają tym z czytelników, którzy są lub wybierają się na Teneryfę. Pomagają moje wpisy, moim zdaniem, poznać tą piękną wyspę i wybrać zakamraki warte zobaczenia. 

Dziękuję za uwagę

Piotr Wujec

https://wms.edu.pl/piotr-wujec-o-mnie/

Komentarze

Najczęściej czytane. EN. The most read posts on my blog.